Lill-Zlatan och Morbror Raring (2022)

Lill-Zlatan och Morbror Raring (2022)

• 1 tim 21 min
  • Familjefilm
Uppdaterad 23 mars 2022 kl. 09:03 | Publicerad 22 mars 2022 kl. 18:03

Lill-Zlatan skjuter rätt i kryss

En vecka efter "Jag är Zlatan" är det dags för "Lill-Zlatan och Morbror Raring" att nå de svenska biograferna. Filmtopps Eric Diedrichs tycker att Christian Los familjefilm är störtskön och rekommenderar den framför Zlatan-biografin.

Christian Lo
    Ella Lemhagen, Sara Sjöö, Janne Vierth
    Simon J Berger, Agnes Colliander, Inger Nilsson, William Spetz m.fl.

Om det är någonting som jag verkligen är svag för så är det en bra familjefilm. Jag menar, vad finns det inte att älska i klassiker som Den bästa sommaren, Resan till Melonia eller Josephine Bornebuschs underbara tagning av LasseMajas detektivbyrå? En mästare i genren är förstås Ella Lemhagen som gett oss Tsatsiki, morsan och polisen, Patrik 1,5 och Kronjuvelerna. Nu har hon skrivit manus för Christian Los biofilm Lill-Zlatan och Morbror Raring tillsammans med Sara Sjöö och Janne Vierth.

Under 81 minuter berättas en charmig och underhållande historia som lilla Ella med väldigt upptagna föräldrar. Därför blir det en hel del kvalitetstid med hennes bästa vän och morbror Tommy. Nu ser hon fram emot en hel vecka med honom, men plötsligt står en främmande man i hallen. Han heter Steve och är Tommys nya pojkvän från Holland! Drömveckan förvandlas till en äventyrlig mardrömsvecka där Ella gör allt för att bli av med Steve, och vinna tillbaka sin bästa vän. Till sin hjälp har hon en skötsam grannpojke och hans busiga tamråttor.

Perfekt att välkomna våren med

Lill-Zlatan och Morbror Raring

Ella spelas av det debuterande charmtrollet Agnes Colliander. Hon känns som klippt och skuren för rollen och lyckas lika väl med att gestalta avundsjuka (hennes dömande blickar går inte av för hackor) som den sprallig uppfinningsrikedom som hör barnåren till. I rollen som Tommy ser vi Simon J. Berger, en av Sveriges mest intressanta skådespelare just nu. Här får han visa upp en helt annan sida än i den norska succéserien Exit. Det skiner genom varenda bildruta hur roligt han och Agnes har haft det under inspelningen.

I det stora hela är Lill-Zlatan och Morbror Raring en utmärkt familjefilm att välkomna våren med. Om du står i valet och kvalet, välj Lill-Zlatan framför "Stor-Zlatan" i biotablån.

Lill-Zlatan och Morbror Raring har biopremiär den 25 mars.