Intelligence

Intelligence (säsong 1)

• 6 x 25 min
Filmtopp
14 augusti 2020 kl. 20:08

”Vänner”-skådespelaren David Schwimmer kommer sannolikt för alltid att vara djupt förknippad med rollen som Dr. Ross Geller i en av de mest populära sitcoms genom tiderna. ”Intelligence” känns nästan som att den utspelar sig i ett alternativt universum där Ross fick en spinoffserie som medioker NSA-agent.

Nick Mohammed
    David Schwimmer, Nick Mohammed, Sylvestra Le Touzel m.fl.

Intelligence är skapad av manusförfattaren och skådespelaren Nick Mohammed, som även spelar karaktären Joseph Harries. Joseph är otroligt dålig på sitt jobb vid GCHQ, den brittiska motsvarigheten till NSA, men när hans team plötsligt får förstärkning av den otroligt självupptagna, arroganta och supercoola NSA-agenten Jerry Bernstein (David Schwimmer) ser Joseph chansen att bli polare med någon ”häftig”, som inte känner några andra britter ännu.

Ett intressant sammanträffande för skaparen Mohammed är att han även spelar en nästan identisk roll i TV-serien Ted Lasso, men då som materialansvarig och polare till Premier Leauge-lagets nya amerikanska tränare. De båda serierna, som här i Sverige släpps nästan samtidigt, blir nästan som natt och dag då vi i Intelligence får se en stereotypiskt hemsk amerikan, som tror sig vara bättre än allt och alla eftersom USA helt enkelt är bättre än allt och alla, medan det motsatta gäller för Ted Lasso där huvudkaraktären är den typen av amerikan som säger saker som att ”hoppet är det sista som överger en” och att ”det viktigaste är att man gör sitt bästa, inte att man vinner”.

Mohammeds egen serie driver med andra ord avsevärt mer friskt med stereotypen kring en amerikan som tror sig vara på plats för att ta över och göra saker bättre, även fast det snabbt står klart att Jerry Bernstein inte kan något mer än sina brittiska kollegor. Tack vare David Schwimmers och Nick Mohammeds kemi blir det ganska underhållande ändå. Säsongen bjuder inte på några större överraskningar eller innovativa tagningar på komedigenren i stort... men vi får en rad mer eller mindre roliga skämt och situationer, där de kulturella skillnaderna underhåller tillräckligt mycket för att göra säsongen sevärd.

För någon som har sett de flesta Vänner-avsnitten åtminstone ett par gånger så känns det dessutom många gånger som att man befinner sig i någon slags alternativ verklighet där Ross har skolat om sig till NSA-agent, bytt namn och flyttat till Storbritannien. Schwimmer skådespel i sitcommiljön inne på GCHQ påminner ofta om sättet han spelade sin lättkränkta och lite stissiga roll i Vänner. Det återstår däremot att se huruvida likheterna visar sig vara en tillgång eller en förbannelse, för seriens möjliga framtid.

Spana också in vår intervju med "Intelligence"-skaparen Nick Mohammed!