Ted Lasso (säsong 1)

Ted Lasso (säsong 1)

05 augusti 2020 kl. 20:08

”Ted Lasso” är komediserien vi alla behöver.

Bill Lawrence, skaparen bakom komedier som ”Scrubs”, ”Cougar Town” och ”Spin City”, har tagit sig an Jason Sudeikis ”Ted Lasso” och skapat en oerhört godhjärtad och fin komediserie – som handlar förvånansvärt lite om fotboll men desto mer om att vara den bästa versionen av sig själv.

Bill Lawrence, Jason Sudeikis, Brendan Hunt
    Jason Sudeikis, Brendan Hunt, Juno Temple, Nick Mohammed m.fl.
Jason Sudeikis i Ted Lasso

Karaktären Ted Lasso har faktiskt redan funnits i många år och har alltid spelats av skådespelaren och komikern Jason Sudeikis. När den brittiska högstaligan i fotboll, Premier League, skulle börja sändas för första gången på tv-kanalen NBC i USA så bestämde sig kanalen nämligen för att plocka in Sudeikis för att göra ett gäng reklamfilmer som skulle väcka intresse för ligan. I dessa spelade han en typisk amerikansk fotbollstränare som plötsligt värvas av en Premier League-klubb, trots att han inte kan några av reglerna i sporten han själv kallar för ”soccer”.

Efter att ha varit en väldigt populär serie av reklamfilmer har Sudeikis nu med hjälp av Bill Lawrence däremot uppdaterat karaktären till någon som är väl värd att spendera en hel säsong med. Även för någon som inte bryr sig det minsta om fotboll. För grunden från reklamfilmerna finns fortfarande där, en amerikansk fotbollstränare får chansen att ta över en fiktiv Premier League-klubb trots att han inte kan några regler.

Men de flesta av skämten från reklamfilmerna hinner avverkas redan under det första avsnittet och precis som Ted Lasso, så behöver du inte ha någon förkunskap om fotboll för att kunna uppskatta serien – även fast vissa av skämten inledningsvis troligtvis fungerar en aning bättre med viss förkunskap. En av de främsta skillnaderna i jämförelse med reklamfilmerna, där man gör sig rolig på den typiska amerikanen som tror sig kunna allt är att Apples version av Lasso är en genomgod människa som är hungrig på att lära sig... men framför allt vill få alla att vara den bästa versionen av sig själv.

Anledningen att Lasso, som i serien är tränare för ett amerikanskt fotbollslag på college-nivå, värvas av en Premier League-klubb är att ägaren av klubben är en kvinna som fick ägarskapet efter en hemsk skilsmässa med den tidigare ägaren. Hon är med andra ord ute efter att gör allt för att sabotera sin ex-makes gamla kronjuvel. Vilket innebär att Lasso konstant är motarbetad, men trots alla motgångar alltid lyckas hålla god min och göra varje motgång till något positivt.

I en värld där vi allt som oftast hyllar tvivelaktiga och rent av hemska karaktärer i serier som "Breaking Bad", "Mad Men", "Killing Eve" och många fler, så är det oerhört befriande att få följa någon som på ett underhållande sätt tillför något positivt till världen. Det skadar dessutom inte att Sudeikis är grym i huvudrollen.

För fler tips på serier, läs här.