16 mars 2020 kl. 18:03

Hjältar, skurkar och deras burar.

Karaktärerna i "Westworld "fortsätter sina filosofiskt laddade resor kantade av våld. Serien tar en ny riktning denna säsong, som är i cyberpunk-tappning.

Jonathan Nolan & Lisa Joy
    Evan Rachel Wood, Jeffrey Wright, Thandie Newton, Aaron Paul m.fl.

Westworld säsong 3.

Dolores (Evan Rachel Wood) är nu ute i den ”verkliga” världen, som kan beskrivas som en framtid á la cyberpunk. Hon fortsätter sin kamp mot människorna som skapade henne. Bernhard (Jeffrey Wright) försöker bekämpa henne på sitt eget saktmodiga vis. Maeve (Thandie Newton) finner såg återigen fångad och utnyttjad. Men det tänker hon inte stå ut med (så klart!). Den nya karaktären Caleb (Aaron Paul) är en deprimerad ensling som dras in i kriget mellan människorna och maskinerna.

TV-serier brukade vara utformade så att det gick att se ett avsnitt lite här och där. Karaktärerna utvecklades därför sällan särskilt mycket och handlingen var ofta så pass enkel att den kunde presenteras och avslutas på ungefär fyrtiofem minuter. Westworld är ett bra exempel på en modern TV-serie, med dynamiska karaktärer och en handling som hela tiden utvecklas och rör sig fram.

"Westworld" är den nya tidens TV-serie.

Detta är väldigt tydligt när vi tittar på karaktärerna. Dolores är det bästa exemplet. När vi först träffade henne var hon en maskin i en nöjespark som började ifrågasätta sin verklighet. Nu, i tredje säsongen, för hon ett krig mot människorna som förslavade henne.

Det är också tydligt i miljöerna. Medan tidigare säsonger utspelade sig i en nöjespark, utspelar sig denna säsong i den ”verkliga” världen, som är en rätt så klassiskt utformad cyberpunkvärld, med futuristiska fordon och vapen och med karaktärer som ägnar sig åt diverse olagliga aktiviteter. Jag sätter ”verkliga” världen inom citattecken eftersom detta trots allt är Westworld. Det är svårt att veta vad som är verkligt och vad som ”verkligt”. Hur det än ligger till är en sak sann; lidandet är alltid verkligt.

"Westworld" är fortsatt filosofisk. Medan tidigare säsonger utspelade sig i en nöjespark, som kan sägas vara en sorts bur där folk kan leka med attraktionerna, är burarna i den tredje säsongen mer metaforiska. Detta är som tydligast i den nya karaktären Caleb. Han är en karaktär vars mänsklighet gör honom lättare att relatera till än de andra karaktärerna. Han är ett nödvändigt tillskott i detta skede av serien, där de flesta karaktärer nu driver rätt så komplicerade agendor. Aaron Paul gör sin bästa roll sedan Breaking Bad.

Filosofi blandas med högkvalitativ action.

Aaron Paul i Westworld säsong 3
Aaron Paul i "Westworld" säsong 3. Foto: HBO Nordic.

Det är intressant att se hur "Westworld" fortsätter att leka med koncept som hjältar och skurkar. Å ena sidan kan Dolores ses som en terrorist som vill förinta mänskligheten och göra sin egen ”ras” till den härskande. Å andra sidan kan människorna, som förslavar Dolores gelikar, sägas vara värre. Och för någon som Caleb, som kämpar med känslor som hopplöshet och ensamhet, är Dolores en hjälte, en räddare i nöden.

Som i tidigare säsonger blandas filosofiska diskussioner med diffusa konspirationer och högkvalitativ action. Det känns som att Westworld riskerar att bli tröttsam med de där konspirationerna. Men inte än. Just som de där konspirationerna börjar bli tröttsamma, utbryter våld, vilket ofta leder till att handlingen tar en ny riktning, vilket gör att serien plötsligt känns fräsch igen.

"Westworld" har mycket kvar att ge.

Senaste nytt på HBOLISTA: Bästa serierna 2020
Black Mirror: Efter avslöjandet – Hos vem ligger makten?