Uppdaterad 26 oktober 2020 kl. 07:10 | Publicerad 25 oktober 2020 kl. 19:10

”The Undoing” visar varför HBO är bäst på miniserier.

Med skaparen bakom ”Big Little Lies” och regissören som gjorde ”The Night Manager”, kommer det knappast som en överraskning att Nicole Kidmans och Hugh Grants miniserie hos HBO är ofattbart välgjord.

Nicole Kidman, Hugh Grant, Noah Jupe, Donald Sutherland m.fl.
Hugh Grant och Nicole Kidman i "The Undoing".
Hugh Grant och Nicole Kidman i "The Undoing". Foto: HBO Nordic.

Säga vad man vill om dagens enorma utbud av streamingtjänster och tv-serier. Under de senaste 20 åren så är det HBO som har lyckats locka till sig de allra största namnen till olika tv-projekt, tack vare sin välförtjänta kvalitetsstämpel. Miniserier, som har en tydlig början och slut under en och samma säsong, har oftast lättare att locka till sig riktigt bra folk både framför och bakom kameran – eftersom man bara binder upp sig till en inspelningstid som brukar motsvara en påkostad långfilm.

David E. Kelley är på senare år mest känd för att ha skapat Big Little Lies, men har ligger även bakom serier som Ally McBeal, Advokaterna, Boston Legal, Goliath och Mr. Mercedes. Det finns med andra ord enormt mycket erfarenhet inbakat i det spännande manuset – som har adapterats från författaren Jean Hanff Korelitz bok You Should Have Known, från 2014.

Bästa serierna på HBO 2020!

Handlingen kretsar kring en rikemansfamilj, bosatt i New York, bestående av psykologen Grace (Nicole Kidman), läkaren Jonathan (Hugh Grant) och deras gemensamma son Henry (Noah Jupe). Men när mamman till en pojke på Henrys skola hittas mördad, dras familjen plötsligt in i jakten på mördaren och kanske framför allt anledningen till varför mordet ens ägde rum.

Eftersom Kelley är inblandad som seriens skapare så kommer även en hel del av den andra halvan av säsongen att utspela sig i rättssalen, under en rättegång som bedöms simultant genom både medias bevakning av den och i rättssalen. Precis den typ av manus som Kelley kan allra bäst av alla manusförfattare i USA just nu. Till sin hjälp har han även haft den hyllade regissören Susanne Bier (The Night Manager, Bird Box) som har regisserat miniseriens samtliga avsnitt och lyckats rama in storyn på ett visuellt slående och spännande sätt.

Inför den här recensionen så har däremot endast fem av seriens totalt sex avsnitt gjorts tillgängliga, så det återstår fortfarande att se hur väl man har lyckats knyta ihop historien. Men med genomgående bra skådespel från framför allt Kidman och Grant, men även Donald Sutherland (som dyker upp som Graces svinrika pappa), så känns det åtminstone som att Kelley och Bier har haft alla möjligheter att avsluta "The Undoing" på topp.

För fler recensioner --> Scrolla vidare!