• Thriller, Drama
15 februari 2022 kl. 18:02

Stilsäker dramathriller från HBO Max

En kvinna flyttar in i ett hus som kräver total kontroll. Men vilka hemligheter ruvar bakom fasaden?

Lisa Brühlmann
    Gugu Mbatha-Raw, Jessica Plummer, David Oyelowo

Jane (Gugu Mbatha-Raw) behöver en nystart i livet. Hon går på visning av ett ultramodernt, minimalistiskt hus i London och det är något med dess karga yttre som tilltalar henne. Hon får flytta in på ett villkor: att hon följer hyresvärdens, som också är arkitekten, strikta regler.

Att dekorera huset efter egen smak är det inte på tal om. Hon får inte ta in onödigt bråte och måste svära att leva ett liv som möter hyresvärdens standard. Det låter psykotiskt i de flestas öron, men Jane känner sig trygg i husets återhållsamhet och totala kontroll. Det är det blanka bladet hon behövde. Den inställningen ändras snabbt när hon börjar luska i den tidigare hyresgästens Emma (Jessica Plummer) liv. Och död.

"The Girl Before" är baserad på JP Delaneys roman med samma namn. Serien är ett utmärkt exempel på hur man gör den litterära grundkällan rättvisa. Precis som boken följer berättelsen Emmas perspektiv från det förflutna och genom Janes ögon i nutiden som tillsammans lägger pusselbitarna i ett komplext pussel. I boken redovisas den kufiska arkitekten Edwards (David Oyelowo) frågeformulär som hyresgästen måste fylla i innan inflyttning och varje fråga utgör ett fokus för avsnittens tema. Strukturen i berättelsen är stilsäker och flytande och leder en säkert genom mysteriets upplösning.

När alla större karaktärer har introducerats och börjat bygga relationer med varandra kan en tro att man kan lista ut slutet. Ibland är karaktärerna lite fyrkantiga och speciellt Edward får det att krypa i skinnet. Att både Emma och Jane hänger kvar runt honom är ett lika stort mysterium som den genomgående handlingen. Men just när man tror att man kan se slutet klart framför sig så rycks mattan under fötterna och allt man trodde sig veta innan måste omvärderas. Jane, Emma, Edward och i princip alla karaktärer i deras betonggrundade värld bär på hemligheter som levererar plot twists som får en att tappa hakan. Allt är inte så enkelt som man tror.

Allt är inte som man tror

Där handlingen brister i komplexitet gör den upp för med kontroversiella ämnen som få serier har hanterat tidigare. Den representerar starka och framförallt trasiga karaktärer som har svikits av systemet och som gör sitt allra yttersta för att fortsätta leva, och det innebär ofta idiotiska och hjärtkrossande beslut som hela The Girl Before bygger på.

"The Girl Before" är en lagom intensiv miniserie på fyra avsnitt för den som inte riktigt pallar att ge sig in i en långkörare men som ändå vill gnugga geniknölarna lite. Den finns att streama på HBO Max.