I Know This Much Is True

I Know This Much Is True (2020)

• 6 x 65 min
Uppdaterad 27 maj 2020 kl. 20:05 | Publicerad 12 maj 2020 kl. 18:05

”I Know This Much Is True” är ett tungt familjedrama.

När Derek Cianfrance, regissören bakom filmer som ”Blue Valentine”, ”Fyren mellan haven” och ”The Place Beyond the Pines”, nu ger sig på Wally Lambs tunga bok ”I Know This Much Is True”, får HBO:s tittare njuta av ännu en välproducerad miniserie.

Derek Cianfrance
    Mark Ruffalo, Melissa Leo, Rosie O’Donnell, Kathryn Hahn m.fl.

Om "I Know This Much Is True" hade varit en vanlig långfilm för tio år sedan, hade vi nog alla suttit och sagt att Oscarn var given att gå till Mark Ruffalo för sina dubbla roller i det där riktigt tunga familjedramat. För det är en insats som är så otroligt bra, att han med största sannolikhet aldrig riktigt kommer att få den uppskattning han verkligen förtjänar.

Jag har länge påstått att det är i miniserie-form som vi hittar de allra bästa dramaberättelserna, eftersom karaktärerna ges tillräckligt med tid att utvecklas till sin fulla potential. Det är här vi hittar berättelserna som för bara några år sedan hade varit givna i långfilmsformatet. Men frågan är om inte I Know This Much Is True kommer få svårt att hålla tittarna kvar under sin fulla speltid på drygt sex timmar, när streamingtjänsterna är packade med mer lättsmälta och bingevänliga alternativ än någonsin förr.

Senaste nytt på HBO
Bästa serierna 2020

Handlingen kretsar kring tvillingbröderna Dominick och Thomas Birdsey, båda spelade av Mark Ruffalo. ”Dom” är en förhållandevis vanlig man, som efter åtskilliga motgångar i livet börjat få en allt mer aggressiv framtoning. Medan Thomas är paranoid och helhjärtat tror att CIA är ute efter honom. Vi får följa olika händelser i syskonens liv under tre olika tidslinjer: tidig grundskola, college-tiden samt ”nutid” när tvillingarna har hunnit fylla 40 år.

En miniserie som kommer att uppskattas.

Problemen i serien börjar när Thomas plötsligt hugger av sig sin ena arm, mitt i ett befolkat bibliotek, och därefter tvångsförflyttas till ett högrisk-fängelse. En miljö som inte riktigt gör underverk med hans paranoida sätt att se på världen. Dom gör allt för att få ut sin bror ur fängelset, samtidigt som hans eget liv faller samman.

Parallellt med tvillingarnas berättelse får vi även följa deras sedan länge döda morfars resa från Italien till USA. Vad var han egentligen för man — och kan det förklara vad som händer med Dom och Thomas alla dessa år senare?

"I Know This Much Is True" är långsam, med långa avsnitt mellan 60 och 80 minuter, men en fröjd att få följa tack vare genomgående fantastiska skådespelarinsatser. Mark Ruffalo är överlägset bäst men även Rosie O’Donnell, som spelar en socialarbetare, bjuder på några av säsongens finaste scener. Det här är utan tvekan en miniserie som kommer att uppskattas av all som klarar av ett mer långsamt och tyngre berättarsätt.