• Komedi, Drama
18 december 2021 kl. 10:12

”Hacks” har varit värd all vår väntan

Med sin amerikanska premiär redan i maj, har väntan varit nästan olidligt lång på den Emmyvinnande tv-serien med Jean Smart i den imponerande starka huvudrollen.

Lucia Aniello, Paul W. Downs, Jen Statsky
    Jean Smart, Hannah Einbinder, Carl Clemons-Hopkins, Christopher McDonald m.fl.

Det går väl aldrig att få för mycket av Jean Smart? Skådespelerskan har genom åren knipit hela tio Emmynomineringar för sina roller i olika tv-serier och knep tidigare i år sin fjärde vinst för sin huvudroll i Hacks. Men du har troligtvis redan stött på henne i serier om Mare of Easttown, Watchmen, Fargo, 24, Legion och Frasier. Vad som är speciellt med rollen i Hacks — och Emmyvinsten med för övrigt — är att hon för i princip första gången under sin framgångsrika tv-karriär har fått chansen att skina i en series huvudroll. Istället för att ständigt vara den bästa birollen i vad än hon dykt upp i genom åren.

Handlingen i Hacks följer den framgångsrika Las Vegas-komikern Deborah Vance, som inom kort ska göra sin 2500:e föreställning — men snart riskerar att ersättas av några unga beatboxare (eller något sånt, det är inte det viktiga). Föreställningen må ha varit framgångsrik och gjort Deborah rik, genom att hon gjort komedi av att driva med och om sig själv i alla dessa år. Las Vegas-folket vill däremot få in en avsevärt yngre publik.

Samtidigt har manusförfattaren Ava (Hanna Einbinder) blivit persona non grata i komedimanus-kretsarna, efter ett illa valt skämt på Twitter som fick folk (läs troll) att gräva fram något annat hon skrev en massa år tidigare. Med karriären i stort sett över innan den hann starta på allvar, skickas hon ned för att hjälpa Deborah att uppdatera sina skämt — så de passar även för en yngre publik.

Inte helt smärtfritt

Det är kanske inte världens mest innovativa utgångspunkt för vår berättelse. Men relationen som växer fram, inte helt smärtfritt, mellan Deborah och Ava är däremot otroligt välspelad och väl värd vår spenderade tid framför Hacks. När Ava får reda på allt som Deborah fått stå ut med genom livet i strålkastarljuset, ofta som ensam kvinna, i en värld långt före ”metoo”-rörelsens framfart, hanteras det på ett både gripande och viktigt sätt.

För några år sedan intervjuade jag en skådespelerska som skulle visa sig naken i en av sina första större roller, i tv-serien Fargo. Första gången hon kom till inspelningen så gick Smart fram och lade sina händer på hennes båda kinder och sade full av värme att ”du behöver inte göra något du inte vill, om du vill så kan jag prata med produktionen åt dig”. Det var deras första möte. Jag vet inte om faktumet att jag hade den vetskapen gjorde att jag ibland såg rakt igenom karaktären Deborah och bara njöt av att få se Smart dela ut den ena livsläxan efter den andra… men oavsett vilket så bjuder hon på en av tv-årets bästa skådespelarprestationer.

Hacks finns nu att streama på HBO Max.