Rapparen Dave kikar fram ur ett par rosa boxershorts.

Dave (Säsong 1, 2020)

• 2 x 25 min
Sebastian Hansson
09 mars 2020 kl. 18:03

Penisrappare får egen komediserie.

Dave vill så gärna slå igenom med sitt rappalias Lil Dicky att han nästan är benägen att göra vad som helst. Baserad på rapparen David Burns egna karriär siktar serien högt men i sina två första avsnitt lyckas den inte hela vägen fram trots ett godkänt andraavsnitt.

Lil Dicky, Jeff Schaffer
    Lil Dicky, Jeff Schaffer, Alex Russell, Yamara Taylor
    Lil Dicky, Taylor Misiak, Christine Ko, Andrew Santino, Travis 'Taco' Bennett m.fl.

Vid en sökning på namnet Lil Dicky dyker det upp en länk till en YouTube-kanal. Det är en kanal med ca 6,6 miljoner (!) prenumeranter. Innehållet är komiska rapvideos som påminer stark om The Lonely Island. Av alla klipp som laddats upp där är den senaste från mars 2018 och är en skämtsam musikvideo om en rappare som, trots sin berömmelse, inte tas på allvar på grund av sitt taniga utseende.

Ser man komediserien Dave är det lätt att se var inspirationen kommer ifrån. Serien handlar nämligen om liknande motgångar, och är baserad på rapparen Lil Dickys (vars namn är David Burd) riktiga liv. Dave har trevliga vänner, ett lyckligt förhållande med sin flickvän och han har slagit på YouTube - allt verkar vara frid och fröjd. Men han vill mer. Trots sina miljoner besökare har han inte lyckats tjäna några pengar på sin rapkarriär. Han har inte ens uppträtt live någon gång.

Gott om penisskämt.

I de två första avsnitten får vi vår beskärda del av penisskämt. Vad hade man förväntat sig av en serie som marknadsförs med en bild av ett skrev och ett par kalsonger? Daves rapnamn är dessutom Lil Dicky. Är du ett fan av Judd Apatows komedier kan du nog föreställa dig vad du har att förvänta dig i humorväg.

Ärligt talat lyckas inte det första avsnittet övertyga mig. David Burd är bra på att spela obekväm och ser mer än gärna till att han hamnar i obekväma situationer - allt för nå framgång. Trots den kanon av skämt som konstant avfyras lyckas relativt få landa. Jag skrattar inombords några få gånger, men inte mer. Avsnitt två lyckas mycket bättre eftersom flera av birollerna får ta större plats, och en scen med sångaren Macklemore är rent av fantastiskt rolig.

Om du redan är ett fan av Lil Dicky kanske det här är nåt för dig, men tyvärr ges inte David Burd särskilt mycket utrymme att rappa i något av de två avsnitten. Jag kan förstå att man håller tillbaka det av rent dramaturgiska skäl (han kan ju inte vara grym redan i avsnitt ett!), men för de som sett framemot mer av samma vara som hans YouTube-konto kan bli besvikna.

Kanske försätter serien att växa några avsnitt in men den stapplar sig igenom sin premiär på ostadiga ben.

MER LÄSNING

10 Musikfilmer du måste se