Recension: Shardlake (2024) – en mordgåta genomsyrad av mystik

"Shardlake" hade potential att vara mycket mer

Disney+ nya miniserie "Shardlake" bjuder på mord, brittisk historia och hemligheter, men lever tyvärr inte upp till sin fulla potential.

Justin Chadwick
    Stephen Butchard
    Arthur Hughes, Sean Bean, Anthony Boyle, Ruby Ashbourne Serkis m.fl.

Följande recension är baserad på de två första avsnitten av "Shardlake".

"Shardlake" är en miniserie som utspelar sig i England under 1500-talet. På Englands tron sitter Kung Henrik VIII, som precis har brutit med den katolska kyrkan. Reformen är dock något som landets mäktiga kloster motsätter sig.

En stormig natt mördas en av kungens kommissionärer i det avlägsna klostret Scarnsea beläget på den brittiska kusten. Kungens högra hand Lord Thomas Cromwell (Sean Bean) ser det hela som en attack på kronan och skickar dit advokaten Matthew Shardlake (Arthur Hughes) för att utreda mordet, och se till att klostret stängs för gott. Med sig har Shardlake den karismatiske Jack Barak (Anthony Boyle), som blir hans påtvingade kompanjon under mordutredningen.

Väl på plats möts de av ett kloster vars invånare varken vill eller vågar hjälpa dem. Ju mer de gräver i det hela desto mer dras de in i nät fullt av korruption, våld, och hemligheter och det visar sig att kommissionären bara var det första mordoffret.

Miniserien är baserad på boken Dissolution. Det är den första boken i serien om advokaten Shardlake och är skriven av C. J. Sansom, som tyvärr gick bort tidigare i veckan.

Ett historiskt mordmysterium fullt med mystik

Hela serien genomsyras av mystik. De olösta morden, den gåtfulla platsen, de hemlighetsfulla munkarna och för att inte tala om den mystiska personen i kåpa som ständigt dyker upp i skuggorna i närheten av Shardlake. Det bistra klostret är beläget på en precis lika bister och kall plats, vilket verkligen hjälper till att sätta tonen för serien. Både miljön och historien är spännande och väcker en mängd frågor hos tittaren, på ett snyggt sätt.

Berättarsättet i serien påminner till viss del om Sir Arthur Conan Doyles Sherlock Holmes och John Watson. För att tittarens ska förstå vad som sker behöver vi en karaktär som ställer rätt frågor och en annan som besvarar dem. I serien axlar Shardlake rollen som den som förser tittarna med svar, men det är ungefär där likheterna med mästerdetektiven tar slut, eftersom varken Shardlake eller Barak är särskilt förtjusta i varandra. Både Arthur Hughes och Anthony Boyle gör dock ett enastående jobb med att porträttera våra två utredare. Karaktärerna är som natt och dag, men är precis lika intressanta att följa och lära känna.

Försöker utan framgång att vara som "Rosens namn"

Det är dock inte första gången vi ser ett historiskt mordmysterium i ett kloster i tv-rutan. För alla som har sett filmen Rosens namn (1986), är det tydligt att serien Shardlake har hämtat inspiration från klassikern. Men det känns som att serien så desperat vill vara som långfilmen att det går till överdrift. Periodvis kan det dramatiska och försöken till ännu mer mystik istället bli för mycket vilket gör att den tyvärr inte alls kommer upp på samma nivå som Rosens namn.

Bitvis kan även själva berättandet och de monologer som Shardlake har kännas lite påtvingade och platta. Det känns som att viss information var tvunget att berättas och att det inte fanns ett bättre sätt att förse tittaren med den.

"Shardlake" är definitivt sevärd, men den lever tyvärr inte upp till sin fulla potential.

Alla fyra avsnitt av "Shardlake" finns nu att streama på Disney+