Recension: Shōgun (2024) – miniserien som är precis vad Disney behöver

• 10 x 60 min
  • Äventyr, Drama, Historia
  • Disney+
Emil Oscar Rasmussen
Uppdaterad 12 mars 2024 kl. 12:03 | Publicerad 21 februari 2024 kl. 17:02

Utan tvekan en av årets bästa serier

James Clavells "Shōgun" har återigen blivit miniserie – denna gången av FX – och trots att årets andra månad inte ens kommit till ända, kan vi slå fast att det här är en av årets stora seriehöjdpunkter.

Rachel Kondo, Justin Marks
    Charlotte Brändström, Frederick E.O. Toye m.fl.
    Hiroyuki Sanada, Cosmo Jarvis, Anna Sawai, Tadanobu Asano m.fl.

Disneys största varumärken har den senaste tiden inte levererat vad de brukade – produktioner från Marvel, Star Wars och Pixar har alla underpresterat en tid och det har gått att vädra en viss desperation från jätten. Vad ska kunna vända den negativa trenden?

Med FX-serien Shōgun kan de ha hittat svaret. Det är precis den här typen av välproducerade satsningar som kan göra Disney+ till en fortsatt ledande aktör på streamingmarknaden, trots att de tidigare säkra korten vattnats ur.

Shōgun är ett lysande drama och när 2024 senare ska summeras finns det ingen tvekan om att serien kommer att finnas med på listan över årets bästa serier.

"Laddning även i de stillsammaste av stunder"

Miniserien "Shōgun" är baserad James Clavells älskade roman med samma namn – som i sin tur är baserad på historiska händelser – och utspelar sig i Japan under tidigt 1600-tal, precis i vaggan av sekellångt inbördes krig. I händelsernas centrum hittar vi en av Japans fem regenter, Yoshii Toranaga (Hiroyuki Sanada), samt engelsmannen John Blackthorne (Cosmo Jarvis).

Toranaga utgör tillsammans med fyra andra härskare det råd som styr landet, men under hård press tvingas han kämpa med en rävs list för att hålla sig vid liv och inte utmanövreras av sina rivaliserande medregenter. Blackthorne är den första engelsmannen på de japanska öarna, som med nöd och näppe lyckats ta sig till landet som hållits dolt av portugisiska och spanska katoliker. Med hjälp av översättaren Toda Mariko (Anna Sawai) flätas Toronagas och Blackthornes öden samman, med potential att rubba såväl maktbalansen i Japan som mellan England och Portugal.

"Shōgun" har allt som ett episkt drama behöver – från action och hjältedåd till romantik och politiska intriger. Med politik, religion och kultur som genomsyrande teman har serien tre pelare som ständigt ligger till grund för den skarpaste typ av drama. Konflikter, agendor och manipulation gömmer sig bakom varje ord, samtidigt som huvudkaraktärerna försöker navigera det hav av kulturella olikheter som stormar mellan dem.

Dessa förutsättningar i berättelsen, i kombination med ett lysande hantverk på alla plan, gör att det finns laddning även i de stillsammaste av stunder. Shōgun blir aldrig tråkig.

En trio huvudrollsinnehavare som kompletterar varandra perfekt

Seriens tre huvudrollsinnehavare, Hiroyuki Sanada (Bullet Train, John Wick: Chapter 4, Twilight Samurai), Cosmo Jarvis (Övertalning, Raised by Wolves) och Anna Sawai (Pachinko, Monarch: The Legacy of Monsters) står alla för imponerande rollinsatser.

Sanada ger som alltid ett sedvanligt betryggande intryck tack vara sin förmåga att förmedla minsta lilla känsla med yttersta små medel. Jarvis, som är relativt främmande för mig, känns som en stormig och perfekt motpol till Sanadas lugn, och Sawai landar någonstans där emellan, genom att briljant gestalta de samvetskval och kolliderande känslor som finns inom henne.

Finns det något att kritisera Shōgun för så är det att det inledande avsnittet är lite väl trevande. Det tuggar stadigt framåt i ett bra tempo, men relationen karaktärerna emellan glöms ibland bort när världen och förutsättningarna för den ska etableras. Nackdelen med det är att Shōgun inte träffar emotionellt från första stund, men det kommer i sin tur med fördelen att en redan stark öppning lämnar utrymme till att växa sig till något ännu bättre.

Under de inledande avsnitten upplevs det också som om Shōgun inte riktigt kan bestämma sig för hur rå den vill vara som serie. Det finns några få ögonblick här och där som får oss att haja till och vara beredda på det värsta, för att sedan upplevas som en relativt snäll serie. Med det sagt är det endast detaljer som hindrar Shōgun från ett perfekt betyg. Som helhet håller serien en otroligt hög kvalitet.

"Shōgun" har premiär på Disney+ den 27 februari.