Uppdaterad 06 maj 2022 kl. 08:05 | Publicerad 21 mars 2022 kl. 18:03

Hoppas på ett nytt meteornedslag

På fredag är det dags för "Ice Age: Buck Wilds äventyr" att ha premiär på Disney+. Filmtopps Eric Diedrichs önskar att en ny meteor slår ner och utrotar filmserien för all framtid.

John C. Donkin
    Jim Hecht, William Schifrin, Ray DeLaurentis
    Simon Pegg, Aaron Harris, Vincent Tong, Jake Green m.fl.

Jag minns vilken sensation den första Ice Age-filmen var när den dök upp för 20 år sedan. Som elvaåring blev jag omedelbart förälskad i den lekfulla animationen, tokige Sid och filmens faktiska hjälte – den ekollonhordande ekorren. Många filmer har det blivit sedan dess och nu är det dags för nummer sex att ha premiär.

Även om serien har känts urvattnad sedan länge var jag inte beredd på vilket fullständigt haveri Buck Wilds äventyr skulle vara. Att filmen inte går upp på bio här i Sverige är en himla tur, stackars de föräldrar som hade känt sig tvungna att betala för denna styggelse. Som om det inte räckte att handlingen känns plockad från valfritt program på Barnkanalen tycks animatörerna ha nöjt sig med att återanvända de miljöer som skapades för tjugo år sedan. Jämför du med de titlar Disney producerar i dag, är det ärligt talat pinsamt.

Ingen återvänder – förutom Simon Pegg

Denna gång följer vi pungråttorna Crash och Eddie, som efter ett litet tjafs med Manny bestämmer sig för att klara sig själva. Att deras enda sätt att nästla sig ur hotfulla situationer är att spela döda, är ett skämt som återanvänds sisådär var femte minut. Tur för dem att de stöter på häftige Buck och hans ännu häftigare partner Zee. Som kvartett är de redo att sätta stopp för en hämndlysten, tidigare mobbad triceratops med gigantisk hjärna.

Jag vill tro att filmstudion ganska snart insåg att projektet var dömt att misslyckas, åtminstone ur en kvalitetsmässig synvinkel. I stort sett inga av de tidigare röstskådespelarna har återvänt (förutom Simon Pegg) och de som har tagit deras plats låter som usla imitatörer. Ja, så illa är det. Jag tror inte ens mitt elvaåriga jag hade tagit sig igenom denna sörja. Halvvägs in i filmen började jag hoppas på att vi skulle få se en ny meteor skulle slå ner i filmens slutskede och förskona oss från framtida uppföljare. Spoiler alert, så blev det inte.

Ice Age: Buck Wilds äventyr har premiär på Disney+ den 25 mars.