• Disney+
23 februari 2021 kl. 18:02

”Big Sky” bjuder på spännande och oväntade vändningar

David E. Kelley är en av världens främsta TV-skapare och tycks kunna pumpa ur sig kvalitetsunderhållning på löpande band – ”Big Sky” är inget undantag till den regeln.

David E. Kelley
    Katheryn Winnick, Kylie Bunbury, John Carroll Lynch, Ryan Phillippe m.fl.

Det finns få TV-skapare som har lyckats klämma ur sig så otroligt många serier av en nästan konstant jämnhög kvalitet som David E. Kelley. Bland hans nyare serier hittar vi titlar som The Undoing, Big Little Lies, Mr. Mercedes och Goliat, spolar man tillbaka bandet lite ytterligare så kan man välja och vraka mellan serier som Boston Legal, Advokaterna, Boston Public och Ally McBeal... senare i år kommer vi även kunna ta del av Nine Perfect Strangers, Big Shot och The Lincoln Lawyer. Han kan med andra ord det här med att skapa spännande TV-underhållning.

MER LÄSNING: 11 filmer du måste se på Star!

När det kommer till Big Sky verkar Kelley ha förenat alla sina olika styrkor i en och samma serie och verkar nästan driva med oss tittare genom att plantera uppenbara klyschor och stereotyper, för att plötsligt slå undan benen på oss. Faktumet att det dessutom kastas in oväntade och smarta vändningar gör nästan att vad som helst tycks vara möjligt, på ett sätt som jag nästan inte har känt sedan de första säsongerna av Game of Thrones.

Genuint underhållande "glimten-i-ögat"-serie.

Handlingen börjar med att en lastbilschaufför kidnappar en prostituerad, något han uppenbarligen har gjort många gånger tidigare. Men en stund senare, efter lite oplanerad men framprovocerad ilska bakom ratten, kniper han dessutom två unga tjejer som är på väg till sin kusin... Till skillnad från fallet med den prostituerade sätts det genast igång en sökinsats från familjens egen privatdetektiv spelad av Ryan Phillippe. Phillippes karaktär har dessutom ett litet triangeldrama mellan sin separerade fru och nya kärlek, som även dem är grymma privatdetektiver.

Hade det här varit en helt vanlig dussin-serie skapad efter vanliga mallar hade du troligtvis kunnat gissa dig fram till de flesta slentrianmässiga vändningarna som brukar dyka upp. Big Sky använder sig däremot av samma berättarknep som i Kelleys Mr. Mercedes, där vi simultant får följa förövarens egna försök att komma undan med sitt brott. Men med tanke på att endast fem avsnitt har gjorts tillgängliga för recension, av en säsong som kommer att bestå av totalt sexton avsnitt, skulle det inte förvåna mig om vi efter ett gäng vändningar kommer att få spendera lite tid i rättegångssalen... något Kelley älskar att skriva om.

Alla vändningar i seriens inledande avsnitt gör att det däremot känns som att det lika gärna kan vara en av säsongens ”hjältar”, som visar sig tvingas genomgå en spännande rättegång vartefter. Oavsett vilket är det otroligt befriande att bara kunna sitta tillbaka och låta en genuint underhållande ”glimten-i-ögat”-serie skölja över en. Det råder ingen tvekan om att jag kommer att följa hela den första (och långa) säsongen in i mål.

MER LÄSNING: Senaste nytt på Disney+!