• Discovery+
Uppdaterad 08 april 2022 kl. 15:04 | Publicerad 28 mars 2022 kl. 17:03

Schyffert har gjort det igen!

Snart har Henrik Schyfferts nya komediserie "Vi i villa" premiär. Filmtopps Eric Diedrichs skrattar högt samtidigt som han våndas åt "svennerevolutionen" han bevittnar.

Henrik Schyffert
    Mattias Nordkvist, Sanna Sundqvist, Johan Widerberg, Helena af Sandeberg m.fl.

Om du kunde peka finger åt all vardagsskit i ens inrutade liv – från "hitta-vi-tid" till hundhår i det nyöppnade smörpaketet – vad skulle du göra då? Kanske skriva en bok om en man nära bristningspunkten, kanske göra en TV-serie baserad på sagda bok? Det sistnämnda är i vart fall vad Henrik Schyffert har gjort med Hans Koppels roman Vi i villa.

I centrum ser vi Mattias Nordkvist i rollen som Anders – en trött familjefarsa vars arbetsplats kan beskrivas som Kafka gone hipster och familjesituation som ansträngd delux. Dels eftersom hans hustru (spelad av fenomenala Sanna Sundqvist) knappt tycks märka av att han existerar, dels eftersom han verkar vara den enda som inser allvaret i att hans dotter behandlas illa av tjejerna på skolan. Det blir inte heller bättre av att hans "bästa vän" Martin är en svinrik bully som styr kompisgängets padellag med järnhand.

Förortens egna fantomen

Mattias Nordkvist har synts rätt flitigt i svensk TV på sistone, i princip uteslutande som dubiösa figurer med en dragning till korruption. I Vi i villa får han göra något helt annat. Först fullkomligt förkroppsligar han svennelivets ofrivilliga uppgivenhet, för att sedan förvandlas till villaområdets outtröttliga vigilant. I det tysta smyger han ut om nätterna och straffar grannar och bekanta som beter sig illa, med olika busstreck. Det hela börjar rätt oskyldigt, men den tillfälliga frihetskänslan av att vara förortens Fantomen (hård mot de hårda osv) målar in honom i ett livspussel omöjligt att hantera.

Som en punkig Jerry Seinfeld

Henrik Schyffert har skrivit och regisserat merparten av seriens avsnitt och det märks. Han hittar liksom en väg att vara både förbannad och förbannat rolig med sin on-point-inramning av diverse vardagsproblem – en punkig Jerry Seinfeld om så vill. Givetvis har vi också förlagan att tacka för resultatet, men det Spike Lee-osande stilgreppet med att låta karaktären prata rätt in i kameran medan han är ute och går, andas samma energi vi möttes av i briljanta Spring Uje Spring. På tal om Uje, vår käre Brandelius dyker upp i en liten roll och är precis lika skön som du föreställer dig.

En annan guldbit är Johan Widerberg i rollen som Martin. Samtidigt som han briljerar som woke småbarnsfarsa i HBO Max-serien Lust spelar han här den totala motsatsen – lika roligt och lika träffsäkert.

FLX-producerade Vi i villa släpps på discovery+ den 7 april. Se den, årets roligast serie kan redan vara här.