• 1 tim 39 min
07 maj 2022 kl. 12:05

Smårolig och ångestfull dramakomedi

I nya filmen "Diorama" undersöker regissören Tuva Novotny varför vi söker oss till tvåsamheten. Ett försiktigt underhållande verk som inte når sin fulla potential.

Tuva Novotny
    Pia Tjelta, David Dencik, Sarah Dawn Finer, Peter Jöback m.fl.

Som människor söker vi en partner, någon att leva med genom livets toppar och dalar. Statistiskt sett ser det rätt glåmigt ut: sextio procent av alla giftermål slutar i skilsmässa. Trots detta drar vi oss till tvåsamheten, och tar en relation slut så söker vi efter den igen. Regissören Tuva Novotny undersöker det faktum att människor är drivna av att leva i parrelationer men ifrågasätter om det är ett genetiskt eller inlärt beteende.

Lovande koncept

Otrohet, en relations olika stadier och sexets komplicerade roll är ämnen som Novotny genomgående analyserar med sin film Diorama. Faktainslag om djurs beteenden med skådespelare i halvdana men charmiga kostymer används för att förklara varför vi beter oss som vi gör. Det är en stor kontrast mellan dessa segment och resten av scenerna, där fokuset ligger på Frida (Pia Tjelta) och Björns (David Dencik) sönderfallande relation.

Parets relation stagnerade vilket orsakade deras skilsmässa, och efter att ha sett Diorama är känslan att den gick samma öde till mötes. Det märks att Novotny ville koppla faktainslagen med Frida och Björns relation, men det är inte utan att misslyckas på sina ställen. Resultatet blir att dramat och komedin skiljer sig till den grad att filmen delas in i två. Det ska dock sägas att konceptet med att undersöka mänskligt beteende på ett sätt som påminner om djurdokumentärer är påhittigt och lovande.

Missade chanser

Även om kopplingen misslyckas så behövs inslagen för att underlätta ångesten Frida och Björns relation utsöndrar. Emellanåt är det outhärdligt att se hur deras relation faller sönder och hur fult det blir mellan dem, särskilt på grund av deras obekväma men allt för igenkännbara beteenden. Liksom Novotny experimenterade med djurscenerna hade hon gärna kunnat leka mer med Frida och Björns relation. Likaså korta ner parets dialoger för att låta vännernas relationer blomma ut mer.

Fastän manuset har sina svagheter så går det inte att förneka Novotnys talang: filmen är vackert filmad med välregisserade skådespelare. Novotny vill visa att dagens familjedynamiker inte alltid är de lättaste att navigera, men att det viktigaste är att alla ska själva få välja hur de vill leva sina liv.

"Diorama" finns nu att se på bio.