Bekräftat: då har Top Dog säsong 2 premiär

Recension: Top Dog (säsong 2)

• 6 x 40 min
  • C More
Uppdaterad 08 maj 2023 kl. 17:05 | Publicerad 05 maj 2023 kl. 12:05

Andra säsongen bjuder på högkvalitativ spänning

Säsong två av kriminalserien “Top Dog” på C More är äntligen här och lever definitivt upp till förväntningarna. Det är spänning, kärleks- och familjedrama, kriminalitet och både moraliska och livshotande dilemman. Säsongen innehåller allting som man förväntar sig av en riktigt bra kriminalserie.

Veronica Zacco, Molly Hartleb och Alexis Almström
    Alexej Manvelov, Josefin Asplund, Mahmut Suvakci, Sara Shirpey m.fl.

Den andra säsongen av "Top Dog" på C More är fritt baserad på karaktärer skapade av Jens Lapidus från bokserien med samma namn. Här återser vi Teddy (Alexej Manvelov) och Emily (Josefin Asplund) som träffar varandra i smyg. Emily är fortsatt skuldsatt och börjar arbeta för miljardären Paul Ahlborg (Peter Viitanen) som ska bygga ett smältverk i Södertälje och behöver hennes hjälp att förhandla med kommunen.

Emily dras dock längre ner i den undre världen och när hon hotas till livet måste hon välja mellan karriären eller kärleken till Teddy. Samtidigt arbetar Teddy och Isak (Mahmut Suvakci) tillsammans och försöker starta upp ett seriöst företag. Isak har dock hemligheter för Teddy om vilka han samarbetar med, vilket leder till ett ödesdigert misstag som drabbar Teddy och hela hans familj.

Top Dog

Svensk tv när den är som bäst

Den efterlängtade andra säsongen av C More:s kriminalserie Top Dog är äntligen här och det är svensk tv när den är som bäst. Är det någonting som Sverige kan producera med bravur så är det kriminalare, och Top Dog är inget undantag. I den andra säsongen återser vi gamla karaktärer och det är full fart redan från inledningen i det första avsnittet. Handlingen är intressant och engagerande samtidigt som den tar upp den rådande gängkriminaliteten.

När det gäller serier och filmer inom denna genre kan det lätt bli många klichéer och en känsla av att det mesta blir överdrivet, men Top Dog lyckas undvika dessa fällor. Manuset är starkt utan för mycket onödig dialog och allting känns verklighetstroget. Visst är det ämnen man sett tas upp tidigare, men i likhet med exempelvis Snabba Cash blir detta en realistisk inblick i gängkrigen. Serien visar hur nära den undre världen ligger den övre och allting som försiggår, vilket andra personer länge inte hade någon aning om.

Det går inte att vara så mycket mer aktuell än vad den här säsongen är och den håller en hög nivå.

Top Dog

Spänningen hålls konstant uppe

Vissa saker som sker är förutsägbara, men även om man känner att man vet vad som ska hända hålls ändå spänningen uppe. Serien gör ett bra jobb med att hela tiden visa vad som står på spel för karaktärerna, vilket gör att man omgående känner för dem och vad de råkar ut för. Det är även detta som bidrar till att spänningen hålls uppe eftersom man känner att allting är på liv eller död för karaktärerna, utan att det blir överdrivet eller overkligt.

Det som saknas är ännu mer av djupet hos karaktärerna. Säsongen har mycket fokus på relationer och kriminalitet, men man skulle vilja att de djupdök ännu mer i just karaktärerna. I en andra säsong finns det definitivt utrymme för detta och därför känns det som att det är den biten som saknas. Intrigen mellan Isak och Teddy hade även den kunnat göras intressantare och Teddys vetskap om det läggas tidigare i säsongen. Nu finns det inte mycket tid att bygga upp konfrontationen och därför tappar den i kraft i slutet och blir inte så slagkraftig som den skulle kunnat bli.

Säsong två av “Top Dog” lever upp till förväntningarna och håller en som tittare på helspänn genom alla avsnitt. Tempot hålls uppe och man berörs av det faktum att detta är någonting som sker konstant här i Sverige och dessutom har trappats upp de senaste åren. Eftersom den är verklighetstrogen gör den ett bra intryck och allt man kan göra nu är att hoppas på ytterligare en säsong.

“Top Dog”, säsong 2, har premiär den 8 maj på C More och den 17 maj på TV4 och TV4 Play.