Spännande nya tappning med P.D. James romanfigur

Dalgliesh är en klart sevärd miniserie med tre olika mordgåtor. I ett typiskt “whodunit”-format nystar kommissarie Dalgliesh ut trådarna i jakten på mördarna.

Jill Robertson
    Jill Robertson
    Helen Edmundson, Stephen Greenhorn
    Bertie Carvel, Jeremy Irvine, Richard Dillane, Steven Mackintosh m.fl.

C Mores nya miniserie Dalgliesh består av tre olika fall med två avsnitt vardera. Den första deckargåtan utspelar sig på den engelska landsbygden 1975, närmare bestämt på sjuksköterskeskolan Nightingale House. Under en lektion blir syster Pearce förgiftad och polis tillkallas. Det visar sig att hon blivit mördad. Mordet åtföljs av ännu ett och kommissarie Adam Dalgliesh behöver tillsammans med kollegan Charles Masterson nysta i utpressning såväl som identiteten på en krigsförbrytare för att lösa fallet.

Dalgliesh är på många sätt den klassiska kriminalkommissarien - ofullkomlig och privat i sin natur. Bertie Carvel gör en värdig tolkning av P.D. James romanfigur, stilig och eftertänksam. Miljön är vackert fotograferad och musiken klingar melankoliskt i bakgrunden. Det vilar en hotfull stämning över utredningen. Sjuksköterskorna och Dalgleish börjar successivt närmar sig sanningen och innan den skyldiga tillkännages hinner ett par välplacerade twistar hålla din uppmärksamhet levande.

Det blir personligt för Dalgleish

Dalgleish

Det andra fallet ​​The Black Tower inleds med att en man i rullstol knuffas av en klippa och en präst hittas död kort därefter. Dalgelish hamnar av en händelse i vad som verkar vara en mordgåta med flera döda. Kommissarien  kände den mördade prästen, vilket gör hans ambitioner att lösa fallet mer än bara professionella.

Det något mindre fängslande andra fallet bjuder ändå på några snygga replikskiften och en heroisk insats mot slutet. Något som väcker lite huvudbry är valet av titeln. Det är förhållandevis lite information vi får om titelrollen Dalgliesh, vilket inte helt går ihop. Det är små bitar här och där och oftast är det i samtal med människorna han möter som vi lär oss något om hans person.

Adam Dalgliesh är en empatisk man, men tyngd av sorg över sin bortgångna fru och barn. Trots det är han en pålitlig polis som ganska snabbt visar sig vara den trygga punkten i morddramat. Vi förstår också att han har en mer inåtvänd och filosofisk läggning. Han är utgiven poet och har en präst som mentor, vilket inte gör det så svårt att gissa att det finns en hel del djup hos kommissarien.

Blicken riktas mot offrets familj

Tredje delen, A Taste for Death avslutar serien och gör det bra! Vi förstår ganska så tidigt att de misstänkta antingen tillhör Sir Pauls familj eller är någon av dess tjänstefolk. Kostym och dekor är här ännu snyggare, intrigerna fler och krångligare än någonsin för herr Dalgliesh och hans kollegor.

Det är med flertalet fina detaljer vi presenteras för tidsperioderna: kostymer, inredning och de olika berättelsernas historiska inslag. Det krävs en stor del uppmärksamhet av tittaren, ibland kan det vara svårt att hålla kolla på alla namn. Ändå finns det en hel del spännande detaljer att hålla fast vid och berättelserna håller en vaken och nyfiken. Det är ett bra tempo och berättandet av handlingen fastnar inte i onödiga detaljer utan kör på. Motiven liksom de skyldiga till morden känns mer eller mindre trovärdiga genom hela serien.

Sammantaget är miniserien i sex delar helt klart något för den som uppskattar brittiska mordmysterier, i synnerhet om den utspelar sig på en idyllisk landsbygd.

I dag har Jill Robertsons nytappning om P.D. James romanfigur Adam Dalgliesh premiär för streaming och tv. Den första deckargåtan Shroud for a Nightingale är uppdelad i två avsnitt och går att streama på C More och TV4 Play. Första avsnittet sänds även på TV4 kl 23:00 i kväll.