• C More
Uppdaterad 05 december 2020 kl. 14:12 | Publicerad 01 november 2020 kl. 20:11

"Gangs of London" bjuder på årets tveklöst bästa action.

”The Raid”-regissören Gareth Evans tar sina fantastiskt koreograferade och snyggt filmade actionsscener från bioduken och stoppar effektivt in dem i den blodiga gangsterserien ”Gangs of London”.

Joe Cole, Sope Dirisu, Lucian Msamati, Michelle Fairley m.fl.
Gangs of London

Det finns redan ett gäng välgjorda tv-serier med gangsters, kriminella gäng eller hänsynslösa maffiafamiljer att avnjuta, för den som gillar sånt. Peaky Blinders, senaste säsongen av Fargo, ZeroZeroZero, McMillions, Narcos och Gomorrah för att bara nämna en handfull riktigt välgjorda serier inom samma genre.

När det kommer till Gangs of London så finns det väldigt mycket som påminner om serierna jag precis har nämnt – och om vi tittar specifikt på själva handlingen så har man till och med lånat mycket från tidigare produktioner. Men det kommer definitivt inte som en överraskning att Gangs of London blev en av de mest populära tv-serierna i Storbritannien sedan Game of Thrones, när den släpptes där tidigare under året.

Årets bästa serier 2020

Seriens skapare, Gareth Evans och Matt Flannery, har nämligen lyckats få varje avsnitt att kännas som en påkostad långfilm med helt sinnesjuka actionsekvenser, koreograferade ned till minsta lilla detalj. Vi bjuds även på kopiösa mängder av exploderande skallar, som genomborras av välplacerade kulor precis innan de förvandlas till små moln av blod, ett av gängen använder dessutom endast machetes som vapen... vilket blir ännu mer blodigt, givetvis. Enorma explosioner och långa, långa actionsekvenser där ”dödspatruller” ska utrota rivaliserande gäng.

I handlingens centrum står karaktären Sean Wallace, spelad av Joe Cole (Peaky Blinders), vars pappa Finns Wallace blir mördad i inledningen av det första avsnittet. Finn styrde över ett slags råd av gangsters, som alla kunde tvätta sina pengar och nyttja hans kontakter för att etablera sina illegala organisation i London. När någon plötsligt mördar honom och Sean får ta över ansvaret så börjar det snabbt pekas finger mot vem som kan ha legat bakom mordet och tjänat mest på det.

Det är med andra ord en relativt vanlig ”katt-och-råtta”-lek i grunden, som driver själva berättelsen framåt. Men lyckligtvis är den tillräckligt spännande och engagerande för att man ska vilja fortsätta titta mellan actionsekvenserna – som alla är på en nivå långt över det vanliga – och det skulle verkligen inte förvåna mig om "Gangs of London" blir en minst lika stor succé här i Sverige som den redan är i de länder den har visats.

För fler recensioner --> Scrolla vidare! Läs också om senaste nytt på C More!