Drottning Margareta (säsong 1)

Drottning Margareta (säsong 1)

• 3 x 41 min
  • C More
11 maj 2022 kl. 15:05

Historiskt drama om hur Margareta styrde över Kalmarunionen.

Det är nu mycket prat om hur de nordiska länderna ska samarbeta. Det var det redan 1402. Då regerade drottning Margareta över det som kallades Kalmarunionen, men det var många som ville ta över makten.

Charlotte Sieling
    Trine Dyrholm, Søren Malling, Morten Hee Andersen, Jakob Oftebro m.fl

I skiftet mellan 1300-talet och 1400-talet bestämde sig Norge, Sverige och Danmark att det var dags att sluta fred och upprätta en skandinavisk union mellan kungarikena. Helt lätt var det inte och meningsskiljaktigheterna var hårt rotade, trots en union. Drottning Margareta styrde över unionen med adoptivsonen kung Erik, men många ville komma åt hennes tunga maktposition.

När en främmande man kommer till slottet och säger att han är hennes son Kung Olof sätts hennes makt och förtroende på spel. Kung Olof sägs nämligen vara död sedan flera år tillbaka och Margareta själv fixade begravningen. Hennes maktposition hotas nu plötsligt av en potentiell konspiration som hon måste stoppa innan det är för sent. Samtidigt hänger ett hot från Tyskland över unionen som måste vara enade mot fienden i söder.

Om du reagerade på att Drottning Margareta i recensionen betecknades som en serie istället för film så är det inte så konstigt. 2021 kom nämligen produktionen som biofilm, men har nu alltså gjorts om till en serie av C More. Om det är något som gjorts om, klippts bort eller på annat vis ändrats kan jag tyvärr inte svara på. Det jag däremot kan säga är att det är en ruskigt bra och imponerande produktion som verkligen fångade mitt intresse, trots att jag inte är allt för intresserad av vad som hände på 1400-talet. Bara det är ett sorts bevis på att det är en bra serie.

Jag kan inte komma på att jag sett något liknande när det det kommer till nordiska kostymdramer som detta och i denna tidsåldern. Det närmsta är nog Arn, men jämfört med Drottning Margareta är Arn en billig och småskalig grundskoleproduktion. Serien känns från början till slut, och i mer eller mindre varje bildruta, extremt påkostat. Med alla praktfulla kostymer och spektakulära miljöer går det inte att missa att produktionen haft en budget runt 100 miljoner svenska kronor.

Som en nordisk version av Game of Thrones

Trots den extremt stora budgeten och välbekanta ansikten i överflöd så lyckas man inte riktigt ta vara på alla historiska personer, den spännande berättelsen och intrigerna. Trine Dyrholm visar vad hon kan och lite till i huvudrollen, men ett stundtals tunt manus hjälper henne föga och många av hennes kollegor kommer inte riktigt upp i nivå. Samtidigt är det lite väl välpolerat och städat. Smutsen och råheten som många liknande filmer och serier har saknas till stor del. Lite som en nordisk version av Game of Thrones, med skånska pirater. Med det sagt är det här en serie som behåller ens intresse genom alla tre avsnitt och som till och med kan få den mest historieokunniga att sitta som på nålar.

Egentligen är det rätt konstigt att någon liknande produktion om Kalmarunionen inte har gjorts tidigare. Speciellt efter att ha sett "Drottning Margareta" och fått lära sig mer om berättelserna som man någon gång hört i skolan eller på någon dokumentär. Det hela är påkostat, snyggt och imponerande. Tyvärr lyckas man inte ta det hela vägen och fokuserar mer på hur karaktärerna ska se ut än vad de ska säga och göra.