Chucky (säsong 1, avsnitt 1-3)

• 8 x 40 min
  • Skräck, Komedi
  • C More
30 oktober 2021 kl. 11:10

Rättar till brister i "Child's Play"

Don Mancini är tillbaka med en ny produktion signerat sitt stora livsverk. I serien "Chucky" skördar Den onda dockan duktigt med offren och försöker lära sin nya ägare Jake, skolans stora mobboffer, att mörda och komma i kontroll över sin situation.

Don Mancini
    Zackary Arthur, Brad Dourif, Carina Battrick m.fl.

Det vankas Halloween i lilla staden Hackensack och den utstötte tonåringen Jake jobbar på sitt stora konstverk, en mashup-figur av olika dockor. När Jake hittar en docka på loppmarknaden vid namn Chucky ser han kronan på verket. Men det dröjer inte länge innan Jake förstår att hans nyfunna pryl är mer än bara en leksak och att den har ett ondskefullt väsen i sig.

Det senaste vi såg av Chucky-franchisen var Child's Play-remaken från 2019. En riktig kalkonrulle och jag tror att de flesta fansen kan enas om varför: en Chucky som kan stänga av all elektronik i huset med en blinkning krymper titelkaraktären till en fulare Annabelle och berövar publiken på allt som gör honom unik. Chucky är en förrädisk mördare som utnyttjar illusionen av att vara en vanlig docka för att sen ha ihjäl dig när du minst anar det. Genom att peta ner en brödrost i badet, putta ner dig från trappen eller hugga dig i sömnen. Och förutom att spela fult när han utför sina mord, så är han också stygg i mun. Där i ligger också hans främsta förmåga att locka till garv. Med sin nya serie Chucky som finns att streama på C More ger skaparen Don Mancini tillbaka dockan som fansen en gång i tiden förälskade sig i.

Tar tillbaka humorn till Chucky

Chucky (2021). Foto: SyFy.
Chucky (2021). Foto: SyFy.

Det är just i Chucky som seriens styrka finns. Han är allt som oftast precis lika ondsint och rolig som han kan vara. Likaså lyckas man sätta upp flera otippade scenarion och fnissiga "dödsolyckor". Bäst hittills är en scen där Chucky slaktar zombies på Playstation och lär en liten flicka att det är okej att mörda vem som helst, till och med sin syster. Ett par avsnitt in börjar också själva berättelsen leda in oss på oanade vägar med en Chucky, som övertalar sin nedbrutna ägare Jake om att man kan mörda för den goda sakens skull. I de kommande avsnitten kommer vi få veta ifall Jake är en duktig protagonist eller om Chuckys profetia för honom ska infrias.

Det är en lekfull serie som Mancini ligger bakom. Förmodligen känner han som många andra att allvaret tagit över i de senare filmerna; vi får aldrig glömma bort den humoristiska potentialen i denna vederstyggliga docka som Chucky är.

Se också Filmtopps intervju med Chuckys skapare Don Mancini: