Bert. Foto: C More

Bert (säsong 1)

• 10 x 22 min
  • C More
Uppdaterad 08 juni 2021 kl. 11:06 | Publicerad 01 april 2021 kl. 18:04

Sveriges mest älskade tjejtjusare är tillbaka.

Älskade ängel.. du du du du. Ni vet hur den går. Den där superklassiska låten Lill-Babs som blivit mer eller mindre synonym med den glasögonprydde tjejtjusaren Bert. Nu är han tillbaka i en ny komediserie.

Bill Schumacher
    Adrian Macéus, Anders Johansson, Arvid Bergelv, Emma Peters m.fl

Svenska filmer och serier 2021

Precis som i den bokeserien av Anders Jacobsson och Sören Olsson finns det bara en sak i huvudet hos 14-årige Bert Ljung - tjejer. Även om han mest hänger med sina bästisar Åke, Lill-Erik och Thora så är det ändå tjejerna som står högst i kurs hos Bert i den fiktiva staden Öreskoga.

I serien får vi följa Berts ständiga och outtröttliga jakt på kärlek. Bert stöter på nya hinder och utmaningar för varje ny tjej som han blir kär i. Och för den som läst eller sett Bert innan så vet ni att han blir kär i mer eller mindre alla tjejer han ser. Därför är det upp till hans tre bästa vänner att hjälpa honom undvika alla stora problem som dyker upp längs vägen och Klimpen såklart.

Serien om Bert överraskar och värmer.

Hur mycket Bert behöver vi egentligen? Det var första frågan jag ställde mig när jag såg att C More bestämt sig för att släppa en serie om Anders Jacobsson och Sören Olssons blonda tjejtjusare. Efter att den klassiska originalserien kom 1994 (!) har den följts upp av otaliga versioner och remakes. Nu senast en besvikelse till långfilm som kom förra året. Därför var jag på förhand rätt skeptisk till att det gjorts en ny serie. För inget kan väl slå serien från -94?

Nej, det är det nog ingen version som kommer lyckas med, men C More är inte helt fel ute. Den tio avsnitt långa komediserien lyckas både behålla kärnan och grunden för Bert, samtidigt som den till viss del vågar testa nya saker. Det är precis samma Bert som kärar ner sig i allt han ser, samma Lill-Erik som är rädd för allt och alla och samma stenhårda Klimpen. Dessutom känns humorn och skämten igen från böckerna och originalserien och lyckas faktiskt få mig att skratta flertalet gånger. I vissa avsnitt bjuds vi även på lite svärta och drama, något som känns lite nytt för att vara en Bert-produkt.

Överlag är det en rätt bra serie som C More bjuder på. En härlig blandning mellan barnsliga bajsskämt och lite vuxnare skämt varieras med intressanta handlingar. Dock blir det lite tjatigt efter ett tag när Bert kärat ner sig i en tjej för femtioelfte gången efter bara ett par avsnitt. Flera bekanta ansikten under seriens gång både glädjer och överraskar vid sidan om.

För den som älskar Bert och vill se mer om tjejtjusaren så kommer den nya serien troligtvis inte göra dig besviken. Om du bara vill ha en underhållande och lättsmält serie att plöja under en helg så är detta helt klart en godkänd serie. Men för den som vill se något högkvalitativt så är det bättre att leta vidare. För även om Berts nya serie är underhållande så kommer den inte att vinna några priser eller kritiker.