29 november 2020 kl. 08:11

Ovanligt mörk och makaber Beck-film.

Vi har nu kommit till nummer 40 i den populära filmserien baserad på Sjöwall/Wahlöös polisromanserie. Filmen Utom rimligt tvivel är en mörk och stundtals otäck historia.

Pontus Klänge
    Veronica Zacco
    Peter Haber, Martin Wallström, Måns Nathanaelson, Jonas Karlsson m.fl

Filmen börjar med att det görs ett mycket makabert fynd i bagageluckan på en bil i samband med ett spontant och till synes helt ofarligt ingripande. Fyndet blir början på en lång och grym mordgåta. När utredningen går framåt märker utredningsledaren Alex att det hela inte alls är som man först anat. Samtidigt tvingas gruppen möta hård press från både ledning och media.

Spännande mordgåta med flera vändningar

Säsongens andra Beck-film är kanske filmseriens mörkaste och mest makabra film på länge. Både över mordgåtan och karaktärernas livs- och arbetssituationer. Vissa av scenerna kan till och med kännas obehagliga.

Det tyngre tonläget gynnar filmen som är betydligt bättre än många andra delar i filmserien som delat publiken. Filmens mordgåta är förvånansvärt intressant och välskriven. Den lyckas lura mig på villovägar både en och två gånger. I många svenska deckare kan man allt för snabbt lista ut vem som är mördaren och i stort sett hela bakgrunden till mordet. Det kan man inte här.

Recension: Beck – Undercover (2020)

Senaste nytt på C More

Genom åren har Beck-filmerna fått skit för är birollers skådespelarinsatser. Sedan Persbrandt lämnat sin roll som Gunvald har vi fått se flera olika ansikten i Beck-gruppen. På den fronten kom det som en glad överraskning i säsongens första film Undercover att se Jonas Karlsson i en annorlunda chefsroll. Den passar honom bättre och han gör rollen bra även i den här filmen. Bäst är Amanda Jansson som gör ett par riktigt starka scener.

Säsongens första Beck-film var stabil och helt klart godkänd. Den följs nu upp av en minst lika bra, men betydligt mörkare film där mordgåtan ligger ännu mer i fokus.

För fler recensioner --> Scrolla vidare!