• Thriller
18 april 2020 kl. 18:04

Högkvalitativ procedurdeckare.

Bosch är nu inne på sin sjätte säsong och fortsätter vara en högkvalitativ och mångfacetterad procedurdeckare.

Eric Overmyer
    Titus Welliver, Jamie Hector, Amy Aquino, Madison Lintz m.fl.

Bosch (Titus Welliver) utreder mordet på en läkare som jobbade med radioaktiva ämnen, som nu är i händerna på hans mördare. Samtidigt hettas temperaturen i poliskåren upp när två poliser misstänkta för korruption mördas.

Procedurdeckaren, på engelska kallad ”police procedural”, har varit en populär genre sedan TV-serier började sändas. Dessa serier kretsar kring poliser som arbetar efter rutiner för att få fast förövaren. I början av 90-talet var serier som I lagens namn och NYPD Blue populära. Här handlade det om polisutredningar utan några större ombestyr. I början av 2000-talet kom serier som Criminal Minds och CSI, som fokuserade på mer specifika utredningsmetoder.

En modern procedurdeckare.

Vi känner huvudkaraktärerna i Bosch rätt bra vid det här laget. Foto: Amazon Prime.
Vi känner huvudkaraktärerna i Bosch rätt bra vid det här laget. Foto: Amazon Prime/HBO Nordic.

"Bosch" är ett väldigt bra exempel på en modern procedurdeckare. Utredningsmetoderna är inte mer raffinerade än i exempelvis I lagens namn. Det faktum att vi, under varje säsong, får följa en längre utredning under tio avsnitt, är den moderna aspekten. Det som särskiljer Bosch från andra procedurdeckare är att själva formatet ger oss en djupare inblick i själva polisarbetet. Dessutom sker det inga större logiska hopp, som i andra procedurdeckare, som måste både presentera och avsluta ett fall på 45 minuter.

Detta gör att vi kommer närmare karaktärerna, som vi känner rätt väl vid det här laget. Det finns ett visst fokus på karaktärernas privatliv, men det är genom konversationerna mellan kollegor som jobbar tätt ihop som vi verkligen får lära känna dem, hur de tänker, vad som driver dem.

En passionerad snut.

Vid en första anblick är titelkaraktären Bosch en rätt rigid man. Men vid det här laget vet vi att det är passionen för hans arbete som driver honom. Han är rutinerad, slug och obeveklig i sin jakt på förövarna, oberoende på om offret ifråga var en av samhällets pelare eller en av samhällets utbölingar, som en hemlös eller en prostituerad kvinna. Hans motto är:

”Everybody counts or nobody counts.”

I den sjätte säsongen måste han utreda ett mord medan polismästaren (Lance Reddick) flåsar honom i nacken och FBI driver sin egen agenda. Polismästaren, den högsta chefen inom polisväsendet, kräver att bli uppdaterad, men när han ringer Bosch, klickar Bosch honom. För han har ett arbete att göra.

De bästa serierna 2020 – Här är tipsen!
Senaste nytt på HBO Nordic

Politiska chockvågor.

De politiska aspekterna fortsätter spela en stor roll i "Bosch". Med radioaktivt material på vift och ett par mördade poliser, tror jag att de politiska aspekterna kommer bli ett hetare ämne än någonsin i den sjätte säsongen. Som vanligt är Bosch den motvillige hjälten, som har ett tungt ansvar på sina axlar. Han fortsätter dock göra sitt arbete som alltid. Han pratar med vittnen, läser rapporter medan han lyssnar på jazz och följer spåren som lämnas kvar efter förövarna. Jag är övertygad om att han kommer få fast bovarna den här gången också.

Det är tur att HBO släpper hela säsongen på en gång. För "Bosch" är en sån där TV-serie jag inte vill vänta på.