Ny säsong av Benjamin Ingrossos succéprogram

Benjamin's (säsong 2, avsnitt 1)

• 44 min
  • Reality
07 mars 2022 kl. 16:03

Mysigt middagshäng med ganska tomma samtal

Den nya säsongen av "Benjamin's" erbjuder en avslappnad timme där munnen vattnas över maträtterna som tillreds. Däremellan bjuds vi på både musik och samtal, men den senare prioriteras tyvärr bort alldeles för mycket.

Mastiff Sweden
    Benjamin Ingrosso, med gäster

Det första avsnittet av "Benjamin's" säsong 2 påminner faktiskt en del om fredagskvällarna när jag växte upp. Hela familjen hjälptes åt med att laga en god middag, ibland hade vi vänner över som också hjälpte till, vi pratade om allt vitt och brett samt hade allmänt trevligt. Det finns dock två saker som skiljer sig; dels finns det ingen i min familj som ens är i närheten av att sjunga lika bra som majoriteten av gästerna (förlåt syrran), dels är stämningen genomgående enbart glad och snäll (återigen, förlåt syrran).

Nu säger jag inte att någon av dessa två är till någon nackdel, självklart inte. Men på ett sätt är det nästan påfrestande trevligt. Exempelvis i inledningen när Mauri Hermundsson och First Aid Kit insisterar om vem som är mest starstruck över att träffas.

Det är inte det att den mysiga stämningen är ett problem i sig, men när samtalen äger rum känner jag att atmosfären runt bordet förtar poänger med konversationerna. Majoriteten av alla samtal är ytliga och den gnutta av dem som är intressanta behandlas på tok för fort. Shima Niavaranis berättelse om sin scenskräck, och Klaras historia om att hon 2019 blev utbränd, hade gärna kunnat få mer utrymme i avsnittet.

Jag kom för maten, men stannade för musiken

När inte samtalen levererar är det tur att både maten och musiken gör det. Maträtterna som tillagas gör mig sugen att omedelbart gå mot köket, och musiken är en fröjd för öronen. First Aid Kits vackra stämmor har de flesta redan koll på, och när de tillsammans med Benjamin sjunger Ted Gärdestads Come Give Me Love skapas stämningsfull magi. Klara befäster sedan syskonduons plats bland artisteliten när hon sjunger I Will Always Love You. Men de är inte ensamma om att sjunga. Shima bjuder på en formidabel version av Caruso (finns det någonting den kvinnan inte kan?).

Mauri är som sagt också med, och han är lika charmig som alltid. Sjunga gör han inte, förutom en halvknackig tolkning av Imse vimse spindel, och tyvärr försvinner han lite grann eftersom samtalen som sagt är ganska intetsägande. Roligaste blir det när han och Benjamin småbråkar om carbonara och grädde – enligt Mauri är italienarna riktigt konservativa när det kommer till mat. Den som hoppas på drama blir dock att bli besviken, för det slutar med att de kramas och kommer överens om att Mauri har rätt.

Denna vänskapliga stämning utmärker sig genom hela avsnittet och visst smittas det av sig på en själv. När de står i köket och tillsammans lagar fem, till synes ytterst läckra, italienska smårätter får jag nästan samma aha-upplevelse som i Råttatouille, när kritikern i ett uns får flashbacks till ett varmt och mysigt minne från sin barndom. Synd bara att jag såhär i vuxen ålder även kräver lite mer samtal som är djupa och faktiskt ger oss tittare något att bita i. Men mysfaktorn går verkligen inte av för hackor!

"Benjamin's" säsong 2 har premiär på TV4 den 8 februari kl 20. Den går även att streama på TV4 play.