Recension av Ted Lasso säsong 2

• Apple TV+
13 juli 2021 kl. 17:07

”Ted Lasso” fortsätter att utstråla underbar godhet

Jason Sudeikis och hans ”Ted Lasso” fortsätter att vara tv-världens klarast lysande stjärna, av välgjord och eftertänksam godhet.

Bill Lawrence, Jason Sudeikis, Brendan Hunt
    Jason Sudeikis, Brendan Hunt, Hannah Waddingham, Juno Temple m.fl.

Det är väl ingen som har missat att året 2020 kommer att gå till historien som ett riktigt uruselt år, på de allra flesta sätt. En liten glimma av positivitet tändes däremot i slutet av den förra sommaren, när Apple TV+ började släppa den första säsongen av Ted Lasso. Efter att ha blivit vana vid både filmer och serier som hyllar sådant som verkar skitigt och mörkt, eftersom det känns mer verkligt, eller att vi vill ha en ”mörkare” reboot eller revival av någon gammal nostalgisk titel, kom något helt annat.

Serier med svåra män i huvudrollerna som Mad Men, Breaking Bad, Ozark, House of Cards, Dexter – listan kan fortsätta nästan in i oändligheten – är den typen av produktioner som allt som ofta blir allra mest omtyckta och hyllade.

Karaktären Ted Lasso, med Jason Sudeikis i huvudrollen, började redan för en massa år sedan dyka upp i ett gäng roliga reklamfilmer som skulle få amerikaner intresserade av att följa Premier Leauge-fotboll efter att de rättigheterna hade ropats hem av en amerikansk tv-kanal. När Sudeikis, tillsammans med vännen Brendan Hunt och Scrubs-skaparen Bill Lawrence bestämde sig för att ge karaktären en helt egen tv-serie så beslutade man sig däremot för att stå ut ur mängden.

På ett befriande härligt sätt.

Även för de som inte gillar fotboll

Ted Lasso skulle bli tv-serien med en huvudkaraktär som var helt och hållet genomgod som människa, utan en dold eller ond agenda. Inte nog med det, han skulle ställas inför situationer där den lätta vägen hade varit att bli arg eller ta genvägar, men där att vinna kan vara något du lyckas göra även fast du på pappret förlorar en fotbollsmatch.

Ja, för handlingen kretsar alltså kring en amerikansk fotbollstränare — som bara har tränat lag i amerikansk fotboll, men som nu kastas in som tränare i ett Premier Leauge-lag i Storbritannien. Vilket i sig givetvis var ett skämt som passade bra för några reklamfilmer, där tränaren inte vet att det kan bli oavgjort eller hur offside fungerar. Men den typen av skämt är en ytterst liten del av det som gör Ted Lasso till en sådan frisk fläkt i tv-världen just nu.

Under den andra säsongen lyckas man exempelvis på ett otroligt fint (men viktigt) sätt ta upp svåra teman, som hur rika sponsorer kan ha ”dolda” agendor för att kasta pengar över fotbollslag… även fast spelarna inte delar företagets värderingar. Under den andra säsongen får vi även in en ny karaktär i form av en psykolog, som kan hjälpa till att motivera spelarna — och samtidigt alla oss som tittar.

Om du gillade den första säsongen, så råder det ingen tvekan om att du kommer att uppskatta fortsättningen minst lika mycket. De första sex avsnitten av den andra säsongen bjuder åtminstone både på skratt, allvar och gripande lärdomar, som garanterar väl spenderad tid för alla (även tittare som inte bryr sig alls om fotboll, bör tilläggas).

Scrolla vidare för mer läsning eller spana in vår lista med årets bästa serier!