Recension: High Desert (säsong 1)

Recension: High Desert (säsong 1)

• 8 x 35 min
  • Apple TV+
Oskar Gustavsson Klingenstierna
16 maj 2023 kl. 17:05

Patricia Arquette spelar energiskt i ny komediserie

Apple TV+ bjuder på mörk komedi om en nystartande medelålders kvinna där dårskaperna avlöser varandra och serverar en rejäl dos humor. Filmtopps Oskar Gustavsson Klingenstierna har sett samtliga åtta avsnitt.

Nancy Fichman, Katie Ford & Jennifer Hoppe-House.
    Patricia Arquette, Matt Dillon, Rupert Friend, Weruche Opia, Brad Garrett m.fl.

Det görs klart redan från första sekvenserna att huvudkaraktären Peggy Newman (Patricia Arquette) är en ambivalent, energirik och lite smått galen kvinna som inte är helt olik Jennifer Coolidges prisade gestaltning i The White Lotus (2021–2023). Hon kämpar med att komma ur sitt drogmissbruk och använder sina kontakter för att skapa en ny tillvaro i livet. Peggy arbetar sedan tidigare på en restaurang med västerntema, men söker sig vidare och anställer mer eller mindre sig själv på den levnadströtta och mediterande Bruces (Brad Garrett) konkurshotade detektivbyrå. Det är på den nivån att han prioriterar att hålla toaletten ren OM någon klient skulle behöva pudra näsan.

Bjuder på en stor portion sjuk humor

Emellanåt under seriens gång blir det riktigt roligt när mindre karaktärer dyker upp. Vid ett tillfälle får vi se en lärare som försöker hålla en föreläsning, men allt går åt skogen och det blir svårt att inte föra tankarna till Gösta Ekman eller någon annan snubbelmästare. Lika kul blir det när ett nyhetsankare vid upprepade tillfällen yttrar sig något osmidigt, samtidigt som hans kollega försöker att hålla masken.

Stundtals bjuder serien på sjuk humor som i vissa scener verkligen dras till sin spets och bjuder på komiska replikflöden, framför allt från Arquette som sannerligen bär upp avsnitten.

Karaktärerna är de som fungerar som själva ramverket, medan handlingen blir sekundär då den inte är speciellt engagerande och känns tyvärr inte helt genomarbetad. Det som vi i publiken vill se är hur karaktärerna interagerar med varandra och särskilt hur Peggy löser de dilemman hon ställs inför. Ett sådant är när hon försöker få igenom skilsmässan med sin make Denny (Matt Dillon). Deras scener är de som sticker ut mest, då det är svårt att bestämma sig för om Denny antingen är charmig eller bara påfrestande. En sak är dock säker, Dillon och Arquette har en ypperligt bra kemi.

Avsnittens dynamik en brist

Även fast avsnittens längd, cirka 35 minuter, är tilltalande tror man gång på gång att intrigen ska ta en spännande väg eller att något pulshöjande ska ske. Dessvärre uppfylls inte riktigt förväntningarna och serien övergår till att anta ett relativt lågmält tempo där det sällan bjuds på överraskningar. Primärt är det dynamiken mellan avsnitten som inte helt klaffar där vissa avsnitt engagerar mer än andra och går mer i linje med handlingen i relation till andra.

Trots detta är serien till stor del underhållande där de fantastiska miljöerna kombinerat med snyggt foto ger en tillfredsställande visuell upplevelse.

De första tre avsnitten av ”High Desert” finns att streama idag, den 17 maj, på Apple TV+. Därefter släpps ett avsnitt varje vecka.