Filmtopp
03 augusti 2021 kl. 18:08

Joseph Gordon-Levitt gör sin egen grej i ”Mr. Corman”

Joseph Gordon-Levitt har skapat en imponerande, men inledningsvis något ojämn, första säsong av den nya Apple Original-serien ”Mr. Corman”.

Joseph Gordon-Levitt
    Joseph Gordon-Levitt, Arturo Castro, Debra Winger, Juno Temple

Det råder ingen tvekan om att "Mr. Corman" kommer att dela många av sina potentiella tittare i olika läger. Ett faktum som jag själv ställdes inför när jag började titta på den första säsongen, för att kunna skriva den här recensionen, och min fru genast tyckte synd om mig som ”var tvungen att sitta och titta på sådan skit”. Ett betyg hon satte efter redan tio minuter då ”serien inte säljer in sig, vad ska den ens handla om och varför skulle någon vilja titta på det här?”.

Nu bör jag kanske genast påpeka att jag inte alls delade hennes avsky, men absolut kan förstå var den kommer ifrån. Mr. Corman är nämligen speciell på lite samma sätt som tv-serier av typen Atlanta, Dave och Better Things. Det går med andra ord aldrig riktigt att veta var ett avsnitt kommer att ta vägen när det väl börjar… och det allra första avsnittet är väl dessutom ett av de svagaste av de sex som finns tillgängliga för recension.

"Mr. Corman" handlar om mellanstadieläraren Josh Corman (Gordon-Levitt), som tidigare försökt försörja sig som musiker och dessutom relativt nyligen tvingats blåsa av en förlovning med sitt ex. Livet går med andra ord inte riktigt som planerat. Istället har hans gamla high school-polare Victor flyttat in, som har en dotter i unga tonårsåldern med sitt ex. Tillsammans gör de båda vännerna vad de kan för att få livet att gå trots sina motgångar, på ett ganska trovärdigt sätt.

Joseph Gordon-Levitt (Don Jon, Snowden) har skrivit och regisserat samtliga av den första säsongens totalt tio avsnitt, samtidigt som han även axlar huvudrollen som seriens titelkaraktär. Det råder ingen tvekan om att han vet precis vad han vill förmedla — och med fyra avsnitt kvar på säsongen så finns det fortfarande tid att nå fram dit.

Genom att använda metaforer, dansnummer och trippiga fightscener (du måste se det själv för att förstå), så står serien utan tvekan ut ur mängden… samtidigt som det ibland känns som att serien står och stampar lite väl mycket på samma ställe. Eller säger samma sak med olika ord och scener. Lyckligtvis så känner jag ändå att Gordon-Levitt får mig att falla för Mr. Corman allt mer för varje avsnitt och om serien bara lyckas få till landningen i slutet av säsongen, så kan jag till och med tänka mig att hölja helhetsbetyget ett snäpp.

Om du däremot redan efter tio minuters tittande har börjat tycka synd om dig själv och alla som tittar med dig, så kommer du troligtvis inte att uppleva samma gradvisa förbättring och förtjusning. "Mr. Corman" på Apple TV+ är helt enkelt inte en serie som kommer att passa alla, men tack vare Gordon-Levitts genomgående fina hantverk — så är den åtminstone väl värd att ges en ärlig chans, av så många som möjligt.