• Apple TV+
22 oktober 2021 kl. 20:10

”Invasion” är nog en serie som bör ses i ett svep

Med en något långsam och upprepande inledning riskerar tittarna att tappa intresset innan ”Invasion” skruvar upp tempot och spänner budget-musklerna ordentligt.

Simon Kinberg, David Weil
    Billy Barratt, Golshifteh Farahani, Shioli Kutsuna, Sam Neill m.fl.

Den första säsongen av nästa påkostade Apple Original-serie med sci-fi-inslag är här. Invasion tar däremot en avsevärt mer vanligt förekommande historia till Apple TV Plus-prenumeranterna, än den otroligt invecklade och komplexa handlingen i Foundation — som fortfarande rullar på samma streamingtjänst.

Handlingen i Invasion är enligt skaparna Simon Kinberg (som ligger bakom ett gäng X-Men-filmer) och David Weil (Hunters) en blandning av den klassiska Världarnas krig-berättelsen och Alejandro G. Iñárritus Babel. Personligen kan jag även se flera liknelser med ”utomjordingarna invaderar”-berättelserna i TV-serierna Falling Skies och Colony. Det handlar kort och gott om vad som skulle kunna hända om vår planet ställdes inför en invasion från rymden, där känslan gärna ska vara att det verkar vara så potentiellt verklighetstroget som möjligt.

Det som gör att Invasion står ut i mängden från alla andra berättelser av liknande slag, är faktumet att handlingen utspelar sig simultant på ett gäng olika platser över vår planet. Dessutom på originalspråket på varje plats. I vanliga fall är det ju trots allt bara USA som brukar drabbas av våra intergalaktiska invasioner, men den är gången får vi inte bara följa vad som hänt med resten av världen genom korta nyhetsklipp på någon amerikansk tv-apparat (innan strömmen går och resten av världen faller i glömska)… utan vi får följa specifika karaktärer på plats i Japan, Afghanistan, Storbritannien och givetvis en hel del i USA också.

Tyvärr är det här både en uppfriskande och ibland olidligt långsam ny tagning på invasions-storyn, eftersom vi tvingas sitta igenom ett helt gäng bakgrundshistorier innan vi egentligen kommer någonstans av faktiskt intresse. I teasers och annat promotion-material har även skådespelaren Sam Neill, den mest kända av alla knutna till serien, lyfts fram extra mycket… vilket lär göra en och annan en aning förbannad — med tanke på att Neill har en ytterst liten roll i serien.

"Riskerar att tråka ut vissa tittare"

Sam Neill i "Invasion". Foto: Apple TV+.

När vi däremot har tagit oss förbi lite knappt hälften av våra totalt tio timmars berättelse under den första säsongen, så börjar det däremot hetta till på allvar. Till skillnad från Falling Skies och Colony som jag nämnde tidigare, så är man inte ett dugg rädd för att faktiskt visa upp de mardrömslika utomjordingarna… som även till utseendet faktiskt står ut ur mängden från andra i övrigt liknande berättelser.

Det blir bitvis en aning krystat och förutsägbart, men när vi exempelvis befinner oss hos JASA (japanska motsvarigheten till NASA) och personal med olika nationaliteter (som själva inte förstår varandra) försöker knäcka utomjordingarnas språk så känns det plötsligt kusligt verkligt. Eller när de afghanska barnen, som föddes efter den amerikanska invasionen, mest rycker på axlarna åt det nya hotet… de har ju aldrig levt i en värld utan en hotfull och främmande stormakt utanför dörren. Ja, då visar Invasion ändå en hel del god potential.

Slutet på den första säsongen tyder även på att seriens skapare hoppas få utveckla och fortsätta berätta sin historia, vilket jag faktiskt känner mig intresserad av att få ta del av. För då kan vi troligtvis få sätta igång med ett högre tempo redan från första avsnittet. Men med veckovisa släpp riskerar nog streamingtjänsten dessvärre att tråka ut vissa av tittarna som ger serien en chans, precis innan den blir tillräckligt spännande för att man ska vilja se färdigt allt.