• 6 x 55 min
  • Drama, Sci-fi
  • Apple TV+
Oskar Pettersson
04 november 2021 kl. 09:11

Vetenskapliga upptäckter innebär problem i ny koreansk serie.

Efter dunderhiten "Squid Game" hoppas säkerligen Apple + haka på den sydkoreanska framgångsvågen när streamingtjänsten nu släpper första säsongen till den högteknologiska thrillerserien "Dr. Brain". Och jodå, visst finns det en hel del att tycka om.

Jee-woon Kim
    Sun-Kyun Lee, Joo-Young Lee m.fl.

Apple TV+ första koreansktalande serie regisseras av Kim Jee-woon som gjort sig ett högaktat namn både nationellt och internationellt med filmer som I Saw the Devil och A Tale of Two Sisters. För de som är bekanta med nämnda titlar kommer det nog knappast som någon nyhet att det inte är en man som skyggar undan från det våldsamma eller obekväma. I fallet med Dr. Brain är innehållet betydligt mer lättsmält, utan att för den delen gå miste om regissörens andra kvalitéer.

I serien får vi följa Sewon, en lågmäld hjärnforskare som efter sin fru och sons tragiska död dedikerat sitt liv åt att försöka förstå den mänskliga hjärnan, och i förlängningen även människor i sig. Nästintill orubblig i sitt känslospektrum där allting styrs av logik har Sewon vid vuxen ålder förlikat sig med idén om att han är och förblir någon som aldrig fullt ut kommer att kunna relatera till människorna runtom sig, och de kanske ännu mindre till honom.

Hans nedtonade och logikdrivna vardag ställs dock upp och ner när han en dag gör en vetenskaplig upptäckt som kommer att få världsomvälvande konsekvenser, inte bara för forskningsfältet utan också för honom personligen. Med hjälp av en sällan använd verktygslåda fylld med känslor av sorg, ilska och ånger måste han nu kämpa för dem han allra innerst inne trots allt älskar.

Gripande men felbalanserat

Dr. Brain opererar på flera olika plan, ibland lite väl många. Mitt i centrum står Sewon, och det är hans resa jag fastnar för. Serien är som bäst när den ägnar sig åt att djupdyka i hans mest intima prövningar. Tyvärr blandas det alltför ofta in diverse hejdukar, onda skuggfigurer och polisutredningar, alla med intressen av Sewons vetenskapliga upptäckter, som trubbar av seriens emotionella udd och förvandlar den till en generisk pang-pang-historia under stora delar av de sex avsnitten.

När detta väl undviks ackompanjeras seriens fina emotionella kärna av en sinnrik Christopher Nolan-lik sci-fi-premiss som används för att skala av lager efter lager på ett mysterium som till slut kulminerar i vad som kanske är en twist för mycket, men likväl ett värdigt avslut för vår kämpe Sewon.

Dr. Brain är i högsta grad en serie med två ansikten. En fängslande interdimensionell kärlekshistoria under sina bästa stunder, men tyvärr också en alltför bekant actionthriller på autopilot under lika långa stunder, något som sammantaget lämnar mig med en känsla av att serien jag ville se inte var serien jag fick.

Första säsongen av Dr. Brain går nu att streama i sin helhet på Apple +.