28 juli 2022 kl. 18:07

Vänder det nu för Howard?

Med sin verklighetsbaserade dykarthriller "Thirteen Lives" håller Ron Howard sig oväntat grundad och ger publiken en pålitlig film om ett makalöst räddningsuppdrag.

Ron Howard
    William Nicholson, Don MacPherson
    Viggo Mortensen, Colin Farrell, Joel Edgerton m.fl.

Efter att ha delat publiken och kritikerna med In the Heart of the Sea, Solo: A Star Wars Story och Hillbilly Elegy är storfilmsregissören Ron Howard tillbaka med en ny påkostad rulle, nu för Amazon Prime Videos räkning. Den här gången lär han inte få några nättroll efter sig, men heller inga stående ovationer. Thirteen Lives är en fullt duglig biografi om vad som är en helt otrolig historia.

Filmen återberättar historien om en räddningsoperation som ägde rum i Thailand 2018 när en grupp unga pojkar och deras fotbollstränare fastnade i ett grottsystem som höll på att översvämmas. Viggo Mortensen, Colin Farrell och Joel Edgerton frontar som expertdykarna på uppdragets spets och som måste trotsa alla kalkyler för att få hem dem alla i säkerhet.

Biografier om stora hjältedåd målar ofta upp sina huvudpersoner som större och mer extraordinära än vad de egentligen någonsin skulle kunna vara, och ofta känns sådana berättelser snarare som Hollywoodfabrikat än trogna filmatiseringar av verkliga historier. Howard är en regissör som gärna bankar på den stora trumman. Men med Thirteen Lives håller han nere de kraftiga känslorna tillräckligt för att inte sväva iväg från kärnan. Det här är en rakt-på-sak-berättelse där trion Mortensen, Farrell och Edgerton spelar vanliga osexiga snubbar som är på plats för att göra ett jobb. Och de gör det med stor övertygelse.

Ett steg i rätt riktning för Howard

Recension: Thirteen Lives (2022)

"Thirteen Lives" är två och en halv timme lång och använder mycket av tiden till själva räddningsuppdraget, från dess minutiösa planering till de komplikationer som uppstår under vattnet. Det blir sällan ruggigt men vi är alltid i tillräckligt stor fara för att vi ska vilja fortsätta följa historien hela vägen i mål. Det är också smart att huvudpersonerna inte ges några vidare bakgrunder, detta trots att de är verkliga hjältar, utan låter fokuset helt och hållet ligga på deras arbete.

Med klassiker som Apollo 13Frost/Nixon och A Beautiful Mind har Ron Howard förtjänat sin respekt inom branschen. Men tålamodet för honom har börjat tryta, och hans namn på en poster är väl knappast längre någon kvalitetsgaranti. Hans nya film återger honom inget större förtroende, men den är åtminstone klart sevärd och tar honom ett steg i rätt riktning.

Du kan streama "Thirteen Lives" på Amazon Prime Video från och med 29 juli.