• Amazon Prime
Uppdaterad 03 juni 2022 kl. 07:06 | Publicerad 02 juni 2022 kl. 18:06

Grabbarna är galnare än någonsin

Nu är det dags för The Boys säsong 3 att ha premiär. Filmtopps Eric Diedrichs är övertygad om att öppningsscenen kommer att få alla att sluta prata om Tommy Lees talande penis.

Eric Kripke
    Karl Urban, Jack Quaid, Antony Starr m.fl.

Samtidigt som det är rätt lätt att rama in The Boys med beskrivningen "Marvel fast på riktigt" är det nästintill omöjligt. För hur vore världen egentligen om superhjältar inte bara existerade, utan också styrdes av ett gigantiskt företag med vinstintresse? Därtill är den mäktigaste hjälten av dem alla, Homelander, en fullständig narcissist kapabel att förinta en storstad på egen hand.

I de två tidigare säsongerna har vi fått följa en grupp av rebeller (eller terrorister beroende på perspektiv) ledda av den benhårde WIlliam Butcher (Karl Urban). Tillsammans med sitt följe: Frenchie, Kimiko, M.M. och vår "common guy" Hughie, gör han allt i sin makt för att krossa superhjältebusinessen och förinta Homelander – mannen som tog hans familj ifrån honom.

Fullständig galenskap utlovas

Kort och gott har The Boys bjudit på slående satir om allt från samtidens politiska system till Marvels Cinematiska Universum, ofta med briljanta, galna sekvenser strösslade över säsongerna. Vem minns inte det fullkomligt perversa samtalet mellan vattenhjälten The Deep och den delfin han bestämmer sig för att rädda från Sea World?

Den tredje säsongen fortsätter i samma spår med satir och galenskap hand i hand. Det första avsnittet bjuder för en ny form av kreativ galenskap, som visar vad som kan hända när produktionsbolagen släpper tyglarna fria och låter sina kreatörer göra precis vad de vill. Jag vill absolut inte spoila vad som sker, men låt oss säga som så att Tommy Lees beryktade penisscen från Pam & Tommy snart kommer att vara ett minne blott.

Homelander obehagligare än någonsin

Utöver pricksäker om än urflippad satir, kännetecknas The Boys av exemplarisk casting. Förutom Karl Urban, som spelade Eomer i Sagan om ringen-filmerna, och Jack Quaid, som senast syntes i nya Scream-filmen, är det dock få skådespelare jag känner igen sedan tidigare. Förmodligen beror detta på det idiotiska fenomen att filmstjärnor gärna syns i TV-rutan, medan det omvända är en raritet. En skådespelare av Antony Starrs kaliber (mannen som förkroppsligar den sinnessjuka Homelander) skulle lätt kunna leda en långfilm. Detsamma gäller stora delar av The Boys ensemble.

På tal om Homelander, i den tredje säsongen är han skörare och mer obehaglig än någonsin. Med Starrs infernaliska leende förs tankarna till en alternativ verklighet där Jokern inte bara hade kunnat posera som välfungerande utan också varit Amerikas darling.

The Boys säsong 3 har premiär den 3 juni på Amazon Prime Video.