Recension Solos säsong 1

• Amazon Prime
26 juni 2021 kl. 18:06

”Solos” är full av potential och fint skådespel

Med Oscarsvinnande skådespelare och en Amazon Prime Video-budget till sitt förfogande så siktar ”Solos” utan tvekan mot stjärnorna – och når åtminstone till månen.

David Weil
    Morgan Freeman, Anne Hathaway, Dan Stevens, Helen Mirren, Anthony Mackie m.fl.

Solos-skaparen David Weil har inte allt för många TV-projekt bakom sig, men lyckades redan till sin första serie ifjol värva Al Pacino som huvudrollsinnehavare och nazistjägare i Amazon Prime Videos-serien Hunters.

Uppenbarligen har Weil en förmåga att locka till sig grymma skådespelare till sina projekt, för i sin blott andra egna tv-serie kan han nu stoltsera med bland andra Morgan Freeman, Anne Hathaway och Helen Mirren som huvudrollsinnehavare i ett gäng fristående sci-fi-avsnitt.

När det kommer till antologiserier med fristående avsnitt i sci-fi-genren, går det däremot inte att undvika konstanta liknelser till den alltid välskrivna och hyllade sci-fi-serien Black Mirror. Vilket har gjort att serier som Philip K. Dicks Electric Dreams, Tales from the Loop samt nyinspelningarna av Amazing Stories och The Twilight Zone alla har mer eller mindre bleknat i jämförelse Black Mirror.

Tyvärr kommer tittare som är ute efter något liknande från Solos med största sannolikhet bli besvikna ännu en gång, den fina uppställningen av skådespelare till trots.

Plocka ut guldkornen

Om du däremot sneglar mot HBO-serien antologiserien Room 104, vars hela premiss går ut på att varje avsnitt är helt fristående från det tidigare och att olika filmskapare plockas in och får fria tyglar att hitta på en berättelse – med där den enda begränsningen är att allt måste kunna utspela sig i ett och samma motellrum. Ja, då har vi plötsligt något som passar in bättre som en jämförelse till Solos.

Begränsningen i Solos-fallet är däremot att hela serien producerades mitt under den pågående pandemin, vilket har gjort att alla avsnitt endast har som högst en eller två skådespelare som ska lyckas bära hela berättelsen själv… utan att lämna rummet de råkar befinna sig i. Här är med andra ord fördelen med att ha skådespelare som Freeman och Hathaway ombord. Alla avsnitt har på ett eller annat sätt något att göra med vad det betyder att vara en människa, men alltid med någon form av sci-fi-vändning på det.

När det kommer till den här typen av begränsningar i berättandet så behövs det ett tillräckligt bra manus, för att det ska bli något riktigt fantastiskt av det… oavsett hur bra skådespelare man har lyckats värva. Det är även här vi finner anledningen till varför Solos även internationellt har fått ett relativt ljummet mottagande. Avsnitten varierar nämligen ganska stort i kvalitet.

Skådespelet, fotot, rekvisitan och allt annat är alltid på högsta möjliga nivå. Men om vi som tittare vet om att handlingen inte kan ta oss utanför rummet det börjar i, då hade nog Weil behövt plocka in ett helt gäng riktigt duktiga manusförfattare. Jag råder dig däremot fortfarande att ge avsnitten en chans och plocka ut dina egna guldkorn, mitt personliga favoritavsnitt är nog Tom med Anthony Mackie.

Scrolla vidare för mer läsning eller spana in vår lista med de bästa serierna på Amazon Prime Video.