Hunters

”Hunters” (säsong 1, avsnitt 1-5)

• 10 x 60 min
20 februari 2020 kl. 20:02

”Hunters” gör makaber underhållning av nazistjakt

Det råder knappast någon tvekan om att ”Hunters” kommer att bli en så kallad ”vattendelare”, för du lär antingen älska Al Pacinos första TV-serie eller fullständigt hata den. För att inte prata om ”får man verkligen göra underhållning av vad som helst”-debatterna som garanterat kommer att dra igång inom kort.

David Weil
    Al Pacino, Lena Olin, Josh Radnor, Logan Lerman m.fl.

Hunters utspelas framför allt i New York, 1977, men även i olika tyska koncentrationsläger under det andra världskriget. Det är en serie som på sätt och vis bygger på verkliga händelser, men som snarare har gått "Fargo-vägen" och skapat en helt egen makaber historia… trots att Förintelsen och nazister (och faktumet att många av dessa tog sig vidare till USA efter kriget) givetvis är högst verkliga (och synnerligen makabra) faktum. Till skillnad från när Fargo påstår sig vara baserad på verkliga händelser, men inte alls är det. Det är däremot sannolikt här som många av debatterna lär börja ta form i den oundvikliga kritiken mot Hunters.

Berättelsen vi får följa kretsar nämligen kring ett gäng Förintelsen-överlevare, ledda av en judisk miljonär som spelas av Al Pacino i sin första tv-roll. Han har insett att några av de värsta nazisterna flydde till USA i slutet av det andra världskriget och att det har blivit upp till ”jägarna” att ställa dem till svars. Den svenska skådespelerskan Lena Olin spelar i sin tur ledaren för USA-nazisterna, som i hemlighet har infiltrerat viktiga positioner inom amerikansk politik och andra stora företag i hopp om att skapa det Fjärde riket.

Tortyr och uppfinningsrika avrättningar.

Likt Amazon Primes råa superhjälte-serie The Boys så tillhör Hunters en av streamingtjänstens mer blodiga och makabra produktioner, där kriget mellan ”jägarna” och nazisterna innefattar en hel del tortyr och uppfinningsrika avrättningar, som även klipps över till fruktansvärda scener från koncentrationslägrena. Men här har man, trots att det finns gott om verkliga hemskheter att plocka ifrån, valt att hitta på nya fruktansvärda men samtidigt ”makabert underhållande” nazistbrott. Exempelvis sångtävlingar á la ”Auschwitz Got Talent” där förlorarna avrättas direkt vid dåliga framträdanden.

Seriens skapare, David Weil, har baserat storyn på berättelser som hans mormor (en Förintelsen-överlevare) berättade för honom när han var barn. Det finns med andra ord en hel del av både kärlek och samhällskritik inbakat i vår blodiga historia. Hunters beskrevs innan den spelades in som en dramaserie. Nu lutar den avsevärt mer åt komedi-hållet, men fullproppad av både mörka och gripande scener.

Personligen håller jag de fem första avsnitten som en tydlig indikation på att "Hunters" mycket väl kan komma att bli en av årets bästa serier. Men jag har samtidigt full förståelse för att många kommer att finna den både osmaklig och överspelad… vilket såklart är precis vad man bör förvänta sig av en grym vattendelare till serie.