Recension: The Peripheral (säsong 1)

• Amazon Prime
Uppdaterad 22 oktober 2022 kl. 14:10 | Publicerad 21 oktober 2022 kl. 18:10

Westworld-skaparna tillbaka med ny serie

I dag är det premiär för "The Peripheral" på Prime Video. Filmtopps Eric Diedrichs har sett de första avsnitten och tycker att det är en lovande start.

Scott B. Smith
    Chloë Grace Moretz, Jack Reynor, Gary Carr, Charlotte Riley m.fl.

Baserad på en av William Gibsons svårfilmade romaner har Scott B. Smith tillsammans med Jonathan Nolan och Lisa Joy skapat en ny, dramatisk sci-fi-serie med Chloë Grace Moretz i spetsen. Historien äger rum i två olika tidslinjer – år 2032 och 2100 – där vi följer syskonen Flynne och Burton Fisher (Chloë Grace Moretz och Jack Reynor) på ett äventyr som för tankarna till James Bond såväl som The Matrix.

I den första tidslinjen jobbar Flynne på den lokala 3D-skrivarbutiken någonstans i sydstaterna. Hennes brorsa får betalt för att "jobba" som säkerhetsvakt i ett nytt VR-spel som inte liknar någonting annat – det är fullständigt realistiskt. När Flynne testspelar blir hon inte bara helt uppslukad, hon bevittnar också ett mord. Efteråt kan hon inte skaka av sig känslan av att det faktiskt skedde på riktigt.

Chloë Grace Moretz
Chloë Grace Moretz testar nya VR-setet i "The Peripheral". Foto: Prime Video.

Speglar vår egen samtid

Snart förstår vi att spelet i själva verket är ett sätt att förflytta sig till framtiden (exakt hur får ni själva försöka förstå) och att Flynne och Burton behövs för att ställa saker till rätta. Framtiden är nämligen något av en postapokalyptisk värld, där en grupp med människor försöker kommunicera med vår tidslinje för att förhindra det stora, mänskliga utdöendet som går under namnet "Jackpotten".

Med klimatkrisen, superföretagens sinnessjuka makt och framväxten av arbetsdödande teknologisk kraft, är det inte särskilt svårt att se The Peripheral som en spegling av vad som sker runt omkring oss bortom TV-rutan. Samtidigt är det en berättelse om hopp – framtiden har ju trots allt kommit till oss med en handlingsplan för att undvika vad som tidigare har varit oundvikligt.

The Peripheral
Jack Reynor i "The Peripheral". Foto: Prime Video.

Den gamla paradoxen gör sig påmind

Rent krasst finns det något i den här typen av tidsloopar som jag har svårt för, de går helt enkelt inte ihop. Skulle Flynne och Burton lyckas med sitt uppdrag skulle framtiden aldrig bli jävlig och då hade de heller inte fått i uppdra att rädda. Det är en gammal paradox som det säkert finns ett bra namn för. Visst, det är en klassisk logisk lucka som finns i massor av filmer, men den är lite svårare att ha överseende med när en produktion så gärna vill vara smart.

Nog om det. I övrigt är serien välgjord och bjuder på tillräckligt bra skådespel för att hålla intresset uppe. Särskilt kul är Chloë Grace Moretz och Jack Reynors syskonskap. De kivas och har sig på ett sätt som är avslappnat och underhållande – en skön kontrast mot seriens annars lite väl expositionstunga delar. Dessutom finns här en handfull schyssta actionsekvenser.

Gillar du sci-fi så är "The Peripheral" absolut värd en chans, men den är sällan särskilt utmärkande. Serien går nu att streama på Amazon Prime Video.