Recension: The Boys (säsong 4) – fortfarande bäst just nu

Snabbversion
  • I morgon släpps "The Boys" säsong 4.
  • Enligt skaparen Eric Kripke är det den näst sista säsongen.
  • Filmtopps Eric Diedrichs har sett samtliga avsnitt av den nya säsongen.
    Eric Kripke
    Antony Starr, Keith Urban, Jack Quaid, Erin Moriarty m.fl.

Om du frågar mig är The Boys den bästa långköraren sedan Breaking Bad (2008-2013) och då definierar jag "långkörare" som serier med fler än tre säsonger; annars gillade jag The Leftovers snäppet mer än Walter Whites meth-historia. Vad som är så unikt med The Boys är att den är helt ohämmad i en tid när streamingtjänsterna (för att inte tala om Hollywoodmaskineriet) siktar mot att göra alla till lags. Dessutom är manuset tillräckligt bra för att hålla i åtminstone en säsong till och så har jag nog inte känt sedan just Breaking Bad, med skillnaden att The Boys faktiskt har mer att säga med sin perfekta blandning av underhållning och syrlig satir.

Uppviglaren Homelander polariserar USA

I den fjärde säsongen vrids satirmätaren upp till elva när Homelander (Antony Starr) fortsätter att vinna mark hos högeryttern och spär på den nationella polariseringen samtidigt som superhjältefabriken Vought presenterar "fas 19" i deras "MCU" på ett fanevent som påminner en hel del om Netflixs Tudum. Alternativ fakta sprids åt höger och vänster och idioter blir martyrer. Butcher (Keith Urban) brottas med sin dödlighet, Hughie (Jack Quaid) ställs inför svåra val, Frenchie (Tomer Capone) plågas av sitt förflutna. Hjältesagan har mörknat rejält.

Till skillnad från tidigare säsonger tar det ett tag för de nya avsnitten att få vind i segel. De tre första episoderna är absolut inte dåliga, de har bara svårt att mäta sig mot tredje säsongens magnifika penisvandring och sjövilda "Herogasm". Karaktärsutvecklingen känns rätt förutsägbar, humorn sitter inte riktigt och detsamma går att säga om de mer empatiska inslagen (för de finns ju också). Det luktar tre av fem.

Homelander i The Boys säsong 4
Victoria Neuman (Claudia Doumit) och Homelander (Antony Starr) i "The Boys". Foto: Prime Video

En välgjord transportsträcka

Men för varje avsnitt blir det bara bättre och avsnitt sex är vansinnigt dumt på bästa möjliga The Boys-vis och finalen är snudd på fenomenal, även om det inte går att ignorera att detta är en sorts "mellansäsong" vars främsta syfte är att placera ut schackpjäserna inför något större. Nästa säsong planeras att bli den sista och det märks. Inte nödvändigtvis på ett dåligt sätt, ty transportsträckor behövs dem med; även om de inte är lika njutbara som de stora bataljerna.

En svagare The Boys-säsong är fortfarande bättre än i princip allt annat du kan se just nu. Betygsfyran är kanske inte Homelander-stark, men den är välförtjänt.

"The Boys" säsong 4 har premiär i morgon på Prime Video. Under premiärdagen släpps tre avsnitt, därefter släpps resterande fem veckovis.