23 oktober 2021 kl. 14:10

Lurendrejeri med kuponger till miljonbelopp.

Det är få som är lika besatta av kuponger som amerikanarna, vill jag tro. Men Connie och Jojo tar det ett steg längre i filmen "Queenpins" som är baserad på en verklig händelse.

Aron Gaudet, Gita Pullapilly
    Aron Gaudet, Gita Pullapilly
    Kristen Bell, Kirby Howell-Baptiste, Paul Walter Hauser, Vince Vaughn

Efter att Connie och hennes man förlorat ett barn hamnar hon i någon sorts mani när det kommer till kuponger. Hon fyller hela barnrummet med varor som hon lyckats få billigare genom diverse erbjudanden. Hennes stora intresse för kuponger delar hon med sin granne Jojo som har en kanal på YouTube där hon berättar om alla bra och spännande kuponger hon kommit över.

En dag får Connie ett paket flingor som vänder allt upp och ner. När hon får en kupong för ett helt gratis paket får hon en idé. Tänk om man kunde sälja kuponger? Detta blir starten på en stor scam som växer till miljonbelopp och som gör tjejerna till en måltavla för polisen och en jakt på de två lurendrejarna inleds.

Kastar bort en rolig berättelse.

Händelsen som filmen baseras på har helt flugit förbi mig, även om den ändå verkar vara rätt storslagen och intressant. Därför blir det hela till en extra stor besvikelse när man inte lyckas ta tillvara på vad som faktiskt är en riktigt rolig berättelse med flera lager. Här hjälper det inte att man på något sätt lyckats få med sig namn som Vince Vaughn och Kristen Bell, det blir ändå inte bra i slutändan till min stora besvikelse.

Det hela känns, som så mycket annat nu för tiden, allt för hastigt gjort och utan någon större genomarbetning. Manuset är minst sagt tunt och består mest av tomt prat och torra skämt. För att vara en komedi är den inte särskilt rolig, även om det märks när regissörerna och manusförfattarna Aron Gaudet och Gita Pullapilly vill att vi ska skratta. Vissa gånger lyckas den få fram lite fniss, men annars är skämten billiga och lika tunna som det mesta i filmen.

Dessutom känns det inte riktigt som att regissörerna bestämt sig för hur vi ska se filmens huvudkaraktärer. Deras karaktärsutveckling och framställning hoppar mellan hjälte, anti-hjälte och nästan antagonister. Till viss del är det skönt med lite karaktärsutveckling i filmen, som den annars saknar. Men här är det mest förvirrande och känns som ännu ett tecken på att man inte riktigt tänkt igenom filmen.

Kristen Bell gör sitt bästa för att filmen inte ska bli en fullständig flopp. Tillsammans med sin partner in kupongscrime Kirby Howell-Baptiste så lyckas hon till viss del. Trots att de egentligen inte har något vidare manus att arbeta med så får de två kupongsdrottningarna filmen att leva lite och ändå ge lite underhållning. Dessvärre får Vince Vaughn orimligt lite tid i bild, men hans kollega Ken (Paul Walter Hauser) får både tid och lite skratt. Något som denna komedifilm till stor del tyvärr saknar.

Trots en intressant och rolig historia lyckas regissörerna och manusförfattarna Aron Gaudet och Gita Pullapilly inte ta till vara på chansen, utan bjuder på en platt film som bara innehåller ett fåtal skratt. Filmens välbekanta ensemble lyckas ändå få liv i filmen, men det är med nöd och näppe.