Recension: Meet Cute (2022)

Recension: Meet Cute (2022)

• 1 tim 30 min
  • Komedi, Drama
  • Amazon Prime
25 november 2022 kl. 21:11

Går på samma dejt hundratals gånger

Har du varit med om en kväll som du aldrig velat ska ta slut? Precis så känner Sheila när hon genom en tidsmaskin gör om samma dejt hundratals gånger i dramakomedin "Meet Cute". Dock känns det som att kemin saknas mellan skådespelarna.

Alexandre Lehmann
    Noga Pnueli
    Kaley Cuoco, Pete Davidson, Deborah S. Craig, Sierra Fisk m.fl

En kväll sitter Sheila (Kaley Cuoco) på en bar i New York. Det är då hon får syn på honom - Gary (Pete Davidson). Hon går fram till honom och erbjuder honom en drink. Därefter tar deras kväll aldrig slut och de går runt från ställe till ställe och pratar om allt. Just detaljen att kvällen aldrig tar slut är extra viktig för Sheila. Hon har nämligen hittat en tidsmaskin på en nagelsalong och använder den för att återuppliva kväll om och om igen.

Även om hon testar olika humör och attityder under kvällen så är den alltid lika otrolig. Hon kommer då fram till att livet bara kommer att vara sämre efter denna kvällen. Därför slutar hon inte att återuppliva den, gång på gång på gång. Efter ett tag känner hon dock att hon inte kan fortsätta på samma vis. Men vågar hon verkligen sluta och vad händer med livet om hon slutar?

Meet Cute

Småmysig film men helt utan kemi

Det är svårt att inte dra liknelser till den redan klassiska filmen Måndag hela veckan när man ser den repetitiva filmen Meet Cute. Även nyare filmer som Palm Springs har försökt att göra något nytt med konceptet att göra om samma handling flera gånger. Det är verkligen ingen lätt uppgift att göra något repititivt utan att det blir tjatigt eller långtråkigt. Redan efter en gång är det ju bekant. Jag skulle gärna säga att Meet Cute har kommit på hur man ska göra en Måndag hela veckan-film utan att den blir tjatig, men tyvärr blir den också lidande av sin egen premiss.

Med det sagt så lyckas den till viss del ändå komma med en ny infallsvinkel och känns till en början både intressant och lovande. Men efter att ha sett samma dejt ungefär trettioelva gånger lockar fjärrkontrollens rödlysnade avstängningsknapp en hel del. Efter typ femtio dejter, när Sheila äntligen får den efterlängtade inblicken att det inte funkar att göra om samma kväll för evigt kommer filmen äntligen igång och lyfter sig lite. Dock är filmen nästan slut då och eftertexterna börjar rulla strax efter att filmen lyckas ta sig ur sin evigheslånga tur i sitt hamsterhjul.

Meet Cute

Från en evighet till en annan

I huvudrollen ser vi Kaley Cuoco som många känner igen som Penny i en annan evighetslång produktion - Big Bang Theory. I Meet Cute får hon också spela en lite halvgalen karaktär, som hon också gör i komediserien. Hon gör så gott hon kan i Amazons dramakomedi, men får ingen hjälp av manuset eller regin. Inte heller får hon någon hjälp av sin motpartner i filmen. Pete Davidson gör en oengagerad och platt insats i och man undrar verkligen varför hon vill göra om samma dejt hundratals gånger med en person så stel och tråkig som Davidson i filmen.

Det kan nästan ses som en omöjlig uppgift att göra en film som inte känns tjatig när man upprepar samma handling gång på gång. Man lyckades någorlunda i "Måndag hela veckan" och "Palm Springs", men i "Meet Cut"e lyckas man inte alls. Kaley Cuoco gör en mer än godkänd insats och gör allt hon kan för att filmen ändå ska bli bra. Dock ser det ut som att hennes kollega Pete Davidson mest vill därifrån.