Recension: Master (2022)

12 mars 2022 kl. 16:03

Skräcksatir som bjuder på tidernas märkligaste twist.

Snart är det premiär för Amazons nya skräckfilm ”Master”. Filmtopps Eric Diedrichs tycker filmen fegar ur rejält, men uppskattar filmens flippade twist.

Mariama Diallo
    Mariama Diallo
    Regina Hall, Zoe Renee, Amber Gray m.fl.

När den högpresterande, svarta studenten Jasmine börjar på ett anrikt universitet blir det inte riktigt som hon har tänkt sig. Inte minst eftersom personalen tycks vara fixerad vid att definiera henne utifrån hennes hudfärg. Allra mest den svarta, rasfixerade kulturprofessorn Liv, som ständigt kräver att hon ska se spår av strukturell rasism i precis allting. I en scen diskuteras en roman där ena karaktären kallas för ”Pearl”, när Jasmine menar att detta beror på att pärlor är vita och att färgen vit historiskt sett har symboliserat renhet, bestämmer sig Liv för att göra livet surt för sin nya student.

Värre blir det när Jasmine får höra historien om den häxa som en gång brändes på skolgården. Snart börjar ondska – den övernaturliga sorten? – sippra ut ur korridorernas olika skrymslen och vrår.

Står i skuld till Jordan Peele

Första halvan av Master är utmärkt skräcksatir som i stor utsträckning rider på den våg Jordan Peele startade med Oscarsvinnaren Get Out. Även om jag inte är något fan av Peeles filmer, fulla av logiska luckor och övertydliga poänger, är det svårt att förneka hans betydelse. Länge känns Master som filmen han ännu inte lyckats göra. Den vågar vara kontroversiell genom att ställa frågor som i dag är rätt obekväma. Befriande är det också att vår huvudkaraktär, en priviligerad svart kvinna, kritiserar hur skolans personal försöker måla upp hennes som ett slags samhällets offer.

I filmens andra halva väljer man istället att gå en mer konventionell väg. Filmens regissör och manusförfattare, Mariama Diallo, sänker garden fullständigt och stryker publiken medhårs med övertydliga sociala kommentarer som är i samklang med hur man ”ska” tänka i dag. Samtidigt bjuds det på tidernas kanske märkligaste twist. Hur fånig den än är, hur mycket den än bedyrar Get Outs eftermäle, kan jag inte annat än erkänna mig fullständigt chockerad. Didn’t see that one coming.

Master har premiär på Amazon Prime den 18 mars.