• Amazon Prime
04 november 2021 kl. 18:11

Välgjord serie om tidernas bästa fotbollsspelare.

I slutet av november förra året avled tidernas bästa fotbollsspelare någonsin - Maradona. Nu har Amazon gjort en serie om hans liv från liten pojke till legend.

Alejandro Aimetta
    Juan Palomino, Nazareno Casero, Nicolás Goldschmidt, Julieta Cardinali m.fl

I början av 60-talet i en liten by strax utanför Buenos Aires växte världens kanske allra bästa och mest legendariska fotbollsspelare upp. Redan som busigt barn fanns det alltid en boll vid fötterna på Diego Armando Maradona. Hans exceptionella talang upptäcktes redan när han var åtta år gammal. Därefter fanns det inget stopp för den kvicke lilla argentinaren när han rusade fram på fotbollsplanen och i sin karriär.

Men allt var inte enkelt för Maradona. Han växte upp i en fattig familj i en tuff förort, en revolution om hemlandet Argentina och hans karriär kantades av flera skandaler och skriverier. Detta är bara några av alla saker som Amazon Primes serie om Maradona tar upp under sina tio avsnitt. Än så länge finns bara fem publicerade, men det är avsnitt som lovar gott inför fortsättningen.

Välspelat, men fotbollen hamnar i skuggan.

Maradona hann knappt vara död i ett år innan första tv-serien om hans liv dök upp. Trots det är det en mycket välgjord serie som Prime Video bjuder oss på. Alla detaljer känns välplanerade och noga utvalt. Miljöerna känns verkligen trovärdiga och äkta, musiken både tidsenlig och lokal, samtidigt som seriens välspelade karaktärer verkligen känns trovärdiga. Precis hur historiskt korrekt allt faktiskt är låter jag vara osagt, men det känns verkligen äkta och trovärdigt.

Seriens handling rusar fram i ett rasande tempo från första bildrutan och det dröjer inte särskilt länge innan Maradona redan gjort sig ett namn i den argentinska fotbollsvärlden. Att få med ett helt liv, och ett så händelserikt liv som Maradonas i tio avsnitt är inte helt enkelt. Men efter att ha sett seriens första halva känns det som att serieskaparna lyckas bra. Tidshopp mellan barndom och en äldre Diego gör att man inte heller hinner tröttna på att se hans väg från förorten till VM-finaler.

För att vara en serie om en fotbollsspelare är det dock förvånansvärt lite fotboll under stora delar av serien. Politiken i Argentina hamnar ofta i fokus istället. Då Maradona var så insatt i politiken och att det var flera stora och allvarliga händelser i Argentina är det i sig inte så konstigt att politiken har en stor del i serien. Men så mycket politik som serien faktiskt innehåller har jag svårt att se att det faktiskt behövs. Dessutom blir serieskaparnas politiska vinkel lite väl tydlig ibland. Fotbollen som väl är med är över allt för fort, även om även den är välgjord och dramatisk.

Första halvan av serien om Maradonas liv är väldigt välgjord och bjuder på en hel del underhållning. Serien är välspelad och för det mesta genomtänkt, men tenderar att bli lite väl politisk ibland. Med det sagt är det upplagt för att bli en riktigt stark avslutning.