Recension: Maktens ringar (säsong 1)

• Amazon Prime
Uppdaterad 19 september 2022 kl. 07:09 | Publicerad 31 augusti 2022 kl. 15:08

24-karat storslagen eskapism

Snart är det premiär för Amazons efterlängtade Sagan om ringen-serie "Maktens ringar". Filmtopps Eric Diedrichs har sett de två första avsnitten och är mycket imponerad.

Patrick McKay, John D. Payne
    Morfydd Clark, Robert Aramayo, Markella Kavenagh, Charles Edwards m.fl.

Jag är nog inte ensam om att hålla Hobbit-trilogin som den största besvikelsen i mitt filmliv. Livrädd för att behöva återuppleva samma trauma har jag varit snabb med att avfärda Amazons Sagan om ringen-satsning, men som i J.R.R. Tolkiens universum har hoppet aldrig riktigt dött ut – hur mörkt det än verkat vara.

Pulsen dundrade som bongotrummorna på en Santana-konsert när jag slog mig ner för att se de två första avsnitten på världspremiären i London. Under de inledande tio minuterna kunde jag knappt andas. Två timmar senare drog jag en lättnadens suck – Maktens ringar är ett storslaget äventyr olikt allt annat du sett på TV.

Recension Maktens ringar säsong 1
Morfydd Clark (Galadriel), Charlie Vickers (Halbrand). Foto: Ben Rothstein / Prime Video.

Svettiga monsterbataljer och vackra miljöer

Maktens ringar utspelas ungefär 3 000 år före händelserna i Sagan om ringen, vilket ger oss möjligheten att bekanta oss med ett helt annat kapitel i Tolkiens närmast bibliska universum. Här har den stora delen av inspirationen plockats från Silmarillion men även Sagor från Midgård. Samtidigt är det inte riktigt som att börja på ny kula – vi är trots allt redan bekanta med de olika raserna och flertalet av miljöerna. Och mycket av det vi inte har sett, har vi hört talas om.

Trots att de två första avsnitten lägger mycket tid på att introducera stora delar av karaktärsregistret och kulturerna de tillhör, blir det sällan tråkigt eller enformigt. Det finns hela tiden ett närmast aggressivt driv i alla korsklippningar, svettiga monsterbataljer och vackra miljöer. Framför allt sticker alvernas värld och dvärgarnas rike Khazad-dûm ut, som till skillnad från i Sagan om ringen, nu är rikt och frodigt och långt ifrån den gravkammare det skall bli.

Maktens ringar
Megan Richards (Poppy Proudfellow), Markella Kavenagh (Elanor ‘Nori’ Brandyfoot) Foto: Ben Rothstein / Prime Video

En mystisk främling från fjärran

Maktens ringar är gjord med en rekordbudget. Och det märks. Produktionsdesignen vittnar om åtskilliga tusentals arbetstimmar för att konstruera de fantastiska, detaljrika miljöerna. Även om här finns mycket CGI är det alldeles uppenbart att en stor del av budgeten har vigts åt att bygga upp en värld för hand med blod, svett och tårar. Dessutom kan jag informera om att den CGI som används är exemplarisk, som när vår unga hjältinna, en några fjuttiga tusen år gammal Galadriel, spöar skiten ur ett troll. Orkerna, för oss som fruktade det värsta, är tack och lov riktiga människor under tjocka lager av lysande smink- och kostymarbete – precis som i de gamla filmerna.

Utöver Galadriel, som nu jagar uppstickaren Sauron för att hämnas sin bror och alla de alver som fallit i ett gigantiskt krig, möter vi även en "ung" Elrond, som bjuder på en underhållande visit i Khazad-dûm. Senare kommer även Isildur att medverka – mannen som har blivit en symbol för människans svaghet. Frågan är i vilket ljus publiken kommer att se honom den här gången. Vidare får vi bekanta oss med den ärelystna alvsmeden Celebrimbor, den nyfikna halvlingen Nori Brandyfoot, en mystisk främling från fjärran och ett slags Romeo och Julia-historia mellan en alv och en människa.

Morfydd Clark i Maktens ringar säsong 1
Morfydd Clark som Galadriel i "Maktens ringar". Foto: Matt Grac / Prime Video

Maktens ringar bjuder på ett enastående soundtrack

Skådespelet ligger överlag på en relativt hög nivå, men det är svenskfödda Morfydd Clark som utmärker sig. Här har hon fått äran att spela Galadriel och mycket snart kommer hon att bli en världsstjärna. Något annat är otänkbart. Hon har "the looks" och uppenbarligen talangen. Vad som också utmärker sig är det OTROLIGA soundtracket. Inspirerad av Howard Shores ikoniska musik har Bear McCreary skapat en brygga mellan vad vi känner till från Sagan om ringen och hur de olika miljöerna bör ha låtit under den här tidsåldern. Tveklöst den bästa filmmusiken jag har hört sedan The Assassination of Jesse James (2007).

Nyligen hade House of the Dragon premiär på HBO Max och i media har det snackats lite om en fight mellan serierna. Det är det inte. Den nya Game of Thrones-serien har lika stor chans mot Maktens ringar som jag mot Mike Tyson. Detta är en total knockout.

"Maktens ringar" har premiär den 2 september på Amazon Prime Video.