• Amazon Prime
24 juli 2022 kl. 18:07

Rom-com i sann 2020-talsanda

Denna vecka är det premiär för Anything's Possible på Amazon Prime, en coming of age rom-com film i sannerligen modern tappning. Filmtopps Jonathan Smeds har sett filmen.

Billy Porter
    Eva Reign, Abubakr Ali, Renée Elise Goldsberry m.fl

Musikalstjärnan och HBTQ+-aktivisten Billy Porter gör med Anything's Possible sin debut som filmregissör, och han gör det med en film där alla typiska ingredienser för en "coming of age"-film har blandats i. Trots att modellen är ganska utnött (läs helt uttjatat), så kan jag inte göra annat än säga att det är en väldigt trevlig film.

Kelsa går sista året på high school och är öppet transsexuell. Hon är självsäker i sin egna identitet, men fortfarande lika osäker likt alla andra tonåringar som snart ska ta stegen ut i vuxenlivet. Hennes liv som transsexuell påverkar även hur folk på skolan ser på henne. Visst finns det många som accepterar det, men alla är inte lika öppna.

Om möjligt än jobbigare är det då för Khal. Han är jättekär i Kelsa, men rädd över vad en kärleksrelation med henne skulle innebära. Och egentligen inte för sin egen skull, utan framför allt för Kelsa. Är den uppmärksamhet som de två drar åt sig verkligen bara positiv? Dessutom har han en bästa vän som, milt uttryckt, inte är en vän av HBTQ-rörelsen. Lägg därtill på det fakutm att Kelsas vän Em också är kär i honom.

Kelsas känslor för Khal är likadana, och därmed har vi ett klassiskt triangeldrama. Det är långt ifrån den enda klassiska komponenten från coming of age-rom-com-genren (tar patent på det uttrycket om ingen annan redan gjort det). Här hittar vi Khals familj föräldrar som inte vill att han ska gå på en praktisk utbildning, utan satsa på en karriär inom ekonomi. Vi har hos Kelsa en ensamstående mamma med en pappa som är helt frånvarande. Kelsas kompis Chris är den typiska comic relief karaktären, samt den krystade konflikten i filmens sista tredjedel.

Bild från Anythings Possible
Eva Reign och Abubakr Ali i Anything's Possible. Foto: Prime Video

Moderna grepp får filmen att kännas nyskapande

Men jag visste ju redan innan att det var en sådan typ av film jag skulle se, så hur blir då slutprodukten? Jo, vi får denna genrefilm i en mer modern tappning. HBTQ-delen är såklart den starkaste, och ämnet behandlas värdigt. Det blir flera gånger tydligt hur komplex situationen blir för exempelvis transpersoner. Här finns varken något som är hundra procent rätt eller fel, utan nyanser som får en tittare att också tänka till en och två gånger.

Dessutom har sociala medier implementerats på ett läckert sätt. Vi får se hur Khal använder sig av Reddit för att fråga om relationsråd. Just det vet jag väl inte om jag skulle rekommendera, men det blir ett bra forum för honom att på ett naturligt sätt öppna upp sina känslor för oss tittare. Flera exempel finns på grepp som helt enkelt gör att filmen känns relativt nyskapande.

Och framförallt är den bra och som jag var inne på tidigare så görs storyn med värdighet. Här hade man kunnat gjort något larvigt, men istället får vi en wholsome och väldigt mysig film. Mer än så behövs ju faktiskt inte ibland.