Alla utom vi. Foto: Discovery

Alla utom vi (säsong 1)

• 10 x 23 min
Uppdaterad 08 juni 2021 kl. 11:06 | Publicerad 11 februari 2021 kl. 19:02

Skratt och tårar i sylvass dramakomedi.

Att skaffa barn är ingen dans på rosor, har jag hört. Detta påstående får kraft i "Alla utom vi" på Discovery+ med Alba August och Björn Gustafsson i huvudrollerna. Där får vi följa Ola och Hilmas tuffa kamp för att lyckas bli med barn.

Erik ”Jerka” Johansson
    Björn Gustafsson, Alba August, Christopher Wagelin, Malin Cederbladh m.fl

Nya svenska filmer och serier

Det unga paret Hilma och Ola Wengelin vill inget hellre än att bli föräldrar. När alla i deras omgivning blir gravida och föder barn på mer eller mindre löpande band kämpar de dag och natt för att bli gravida. Men oavsett hur mycket de än försöker, så verkar drömmen om ett barn aldrig någonsin att slå in.

Alla utom vi säsong 2 - ALLT VI VET

Briljanta insatser av August och Gustafsson

Både mina och den breda allmänhetens förväntningar på Alla utom vi har varit skyhöga sedan Discovery+ presenterade serien. Bara att ha två så starka dragplåster  som Björn Gustafsson och Alba August gör att den genast lovar mycket. Efter tidigare besvikelser av Discovery - Pappas Pojkar - kan jag tänka mig att många varit lite oroliga att även Alla utom vi skulle bli ett fiasko. Men denna dramakomedi är långt ifrån en besvikelse. Istället bjuder streamingtjänsten oss på vad som kan vara en av årets bästa svenska serier.

Tips på svenska filmer och serier

Anledningen till lovorden är först och främst August och Gustafssons briljanta insatser som Hilma och Ola. Det bygger till stor del på det under inspelningen äkta parets underbara kemi och jargong i serien. Det är som att vi får se in i en riktig relation med alla ups and downs och internskämt. August lyser med sin konstanta energi och känslomässiga ton, samtidigt som Gustafsson är minst lika bra. Han visar upp sin humoristiska expertis som Ola, som gör allt för att få sin Hilma lycklig.

Till sin hjälp har duon och andra välbekanta ansikten som dyker upp i serien ett rappt, underhållande och ständigt överraskande manus av Erik "Jerka" Johansson och Sebastian Johansson. Alla utom vi är baserad på serien How to buy a baby från Kanada, men Johansson och Johansson har gjort den till sin egen och hittat en fängslande ton med både värme och svärta.

Efter att ha sagt att "Tunna blå Linjen" kan vara årets bästa svenska serie, så känns det nästan lite tjatigt att säga det igen. Men det är ett konstaterande som är oundvikligt efter att ha sett första säsongen av "Alla utom vi". Det är en serie som få andra, och en serie där alla kan hitta något de gillar och som verkligen borde få en uppföljare. För detta var verkligen bra.

För fler recensioner --> Scrolla vidare!