Alfons Åberg fyller 50 år – hyllas av Alfredson

Gunilla Bergströms böcker om Alfons Åberg fyller 50 år – vilket uppmärksammas med tre bokfilmer signerade Tomas Alfredson.

Tomas Alfredson
    Tomas Alfredson
    Gunilla Bergström
    Jonas Karlsson

Alfons Åberg fyller femtio år. Nåja, åtminstone den första boken om honom – själv är han fortfarande ett barn. Bergströms socialrealistiska böcker om Alfons och hans ensamstående far har förstås följt med många av oss på ett eller annat sätt (genom att själv ha vuxit upp med det, eller genom att ha läst böckerna för sina egna barn) och det är klart att dessa ikoniska berättelser förtjänar en hyllning.

Att hyllningen regisseras av en så pass prominent regissör som Tomas Alfredson med Jonas Karlsson som berättarröst gör förstås det hela än mer eggande. Aja baja, Alfons Åberg består av ett gäng kortfilmspaket á en kvart per kortfilm, som kommer att ha biopremiär på landets salonger i etapper till glädje för våra allra yngsta. Men det är inte några animationer eller rekonstruktioner det handlar om – filmerna går istället under parollen "bokfilm" och baseras helt på ursprungsberättelserna. Ett i mitt tycke briljant koncept. Alfredson har tillsammans med fotografen Simon Rudholm helt enkelt trätt in i Bergströms Alfons-universum genom små uppbyggda scener "som i en miniatyrteater" och låtit en minikamera göra sin grej i kombination med ljussättning och andra knep för att levandegöra berättelserna. Mys är bara förnamnet och jag kan, trots att jag med mina 26 år är långt ifrån alla tilltänkta målgrupper, hypnotiseras lite av och respektera det kreativa hantverket.

Precis som det ska vara

För den som kan sin Alfons (själv har jag mest starka minnen av den mardrömsframkallande Mera monster, Alfons) är det de klassiska episoderna Raska på, Alfons Åberg (orden "jag ska bara" klingade bekant för undertecknad som en gång i tiden var 6-7 år och förstås upprepade just denna fras varje gång diverse Game Boy-spel skulle sparas för att middagen var klar) samt Aja baja, Alfons Åberg och Vad sa pappa Åberg? vi bjuds på i första omgången.

Vi får se Alfons fantisera om att bli brandman, kivas med pappa Åberg och bygga en helikopter med honom. Tempot är ganska långsamt, Karlssons röst medvetet sövande och bakgrundsmusiken är lite jazzig – precis som det ska vara, tänker jag. Huruvida konceptet är en TikTok-ifiering av gamla klassiker för en generation som snart inte kommer att kunna ta till sig text eller enklare bilder och skapa egna landskap och universum i fantasin, eller ett revolutionerande sätt att tillgängliggöra våra klassiker för allt fler, låter jag skarpare hjärnor än min filosofera över.

Själv tycker jag (kanske särskilt då jag i min enfald lätt kan gripas av den fasansfulla farhågan om att barn nuförtiden bara ser epileptiska mangadrakar slåss mot gigantiska robotar i sina iPads medan mamma och pappa beställer hem mat från valfri leveranstjänst och bråkar om vem som ska få ta elsparkcykeln till jobbet imorgon) att Aja baja, Alfons Åberg är en fin liten hyllning och jag är övertygad om att både föräldrar och deras kids kommer att värmas av att se bilderböckerna skakas till liv – och det på ett sätt som både ger förnimmelser till den egna barndomens lässtunder och barnprogram, samt kanske en liten fingervisning om hur uppfinningsrika och påhittiga morgondagens knattenöjen kan vara.