Se upp för Jönssonligan

SVT fick inte buda på nya Jönssonligan

  • SVT Play
Filmtopp
Uppdaterad kl. 18:11 | Publicerad 25 november 2020 kl. 16:11

Fick miljonstöd i skattepengar, ställs bakom vinstdrivande betalvägg.

När biopremiären för "Se upp för Jönssonligan" ställdes in valde filmens producenter att sälja den till C More istället. Något som gjorde Tomas Alfredson mycket upprörd eftersom filmen fått flera miljoner i statligt stöd. Filmtopp har kontaktat SVT som berättar att de inte fick chansen att buda på filmen.

Tomas Alfredsons Se upp för Jönssonligan skulle ha haft biopremiär den 25 december, årets viktigaste dag för de svenska biograferna. Efter att regeringen sänkte maxgränsen för sammankomster på allmänna tillställningar till 8 personer, stängde Filmstaden samtliga biografer och flera stora premiärer ställdes in.

I söndags publicerade Tomas Alfredson ett öppet brev på sin hemsida där han förklarar att även Se upp för Jönssonligan inte ska gå upp på landets biografer och att han "skäms som en hund" över att filmen istället ska ha premiär på en streamingtjänst och "stängas in bakom en betalvägg".

"Som att vaska hela filmen".

Den som läser Alfredsons brev förstår också att han reagerar så starkt eftersom filmen har fått "många miljoner" i stöd från Svenska Filminstitutet, vilket i sin tur kommer från det svenska folkets skattekonto: "Utan de pengarna hade vi aldrig kunnat göra filmen. De pengarna är Svenska Folkets gemensamma pengar", skriver Alfredson.

Till DN beskriver Alfredson att det är som att "vaska hela filmen":

– Det här är så jättetråkigt, SF skulle ju kunna hålla sig och visa den på en biograf i stället för att sälja den till en strömningstjänst. Dessa är ju biografnäringens största  konkurrenter. Det här är som att vaska hela filmen.

Vilken streamingtjänst det rör sig om har varit hemligt fram tills i dag när C More bekräftade att de har köpt upp filmen:

– Vi är jätteglada att kunna erbjuda alla våra användare denna otroligt fina julklapp. Att ge familjer över hela Sverige möjlighet att i mellandagarna uppleva julens storfilm från sina vardagsrum är helt unikt och känns i dessa tider fint och bra, säger Åsa Sjöberg, innehållsdirektör på TV4 och C More.

Filmen såldes till ett annat slags fönster.

Att just C More har fått köpa upp filmen hänger ihop med att TV4 är en av produktionens samproducenter. Men så är även det svenska folket. Då Alfredson har poängterat detta tydligt i sitt öppna brev, passade Filmtopp på att kontakta SVT om saken.

– Vi har inte erbjudits inköp av Tomas film, svarar Agneta Perman, Programchef och Head of Feature Film Acquestion på SVT, på frågan om SVT har bjudits in till förhandlingsrummet.

Charlotta Denward, Långfilmsansvarig för SVT Drama, ser inget konstigt med att SVT uteslöts från förhandlingarna om filmen:

– Det är inte konstigt eftersom SVT inte är samproducent till filmen. När produktionsbolaget finansierade filmen ingick de avtal med TV4 som fri-tv part och man kan bara ha en nationell fri-tv partner i sin finansiering. De sålde nu till ett annat slags fönster, en SVOD-aktör, och SVT är inte en sådan.

Hade SVT varit intresserade av att förhandla om filmen om möjligheten givits?

I det här läget, när filmen är färdigfinansierad och alla avtal skrivna så kan helt enkelt inte frågan ställas längre. Om de däremot kommit till oss i ett tidigare skede så hade vi absolut tagit det under övervägande, säger Charlotta.

"Se upp för Jönssonligan" har premiär på C More den 25 december.

ANNONS
ANNONS
NÄSTA ARTIKEL