Se upp för Jönssonligan

BEKRÄFTAT: Här kan svenska folket streama "Jönssonligan"

  • C More
Filmtopp
Uppdaterad 25 december 2020 kl. 20:12 | Publicerad 25 november 2020 kl. 10:11

Alfredson riktar skarp kritik.

"Se upp för Jönssonligan" skulle ha gått upp på bio på juldagen, men såldes istället till en streamingtjänst. Nu rapporterar SVT att det är C More som har köpt upp filmen. Tomas Alfredson har tidigare uttryckt sin besvikelse över beslutet.

Efter succén Tinker Taylor Soldier Spy och floppen Snömannen är Tomas Alfredson tillbaka på svensk mark med Se upp för Jönssonligan, en reboot på den folkkära komediserien.

Sent söndag kväll publicerade Alfredson ett öppet brev där han berättade att filmen sålts till en streamingtjänst. Något han "skäms som en hund för" eftersom filmen är gjord med skattefinansierade pengar och därmed ska vara "tillgänglig för ALLA" och inte "instängd bakom en betalvägg".

I en intervju med DN berättade han att han inte själv hade fått vara med när beslutet togs fram, som han likställer med att "vaska hela filmen".

Nu meddelar SVT att filmen har sålts till C More, som också är medfinansiärer av filmen.

Varken FLX eller SF Studios vill inte kommentera.

Enligt Aftonbladet har både FLX och SF Studios, som har varit med och producerat filmen, avstått från att kommentera vem man har sålt filmen till.

De skriver att Fredrik Warstedt, affärsområdeschef för Acquisition & Licensing på SF Studios, har SMS:at Aftonbladet om att SF Studios "delar Tomas besvikelse" och att beslutet är taget på grund av pandemin.

Likaså skriver Pontus Edgen, VD på FLX, att "samproducenterna tog ett majoritetsbeslut" och att "bio kostar nog mer än åtminstone ett kortsiktigt streaming-abonnemang" och att bolaget därför inte tror att det blir något "tillgänglighetsproblem".

C More uttalar sig.

Streamingtjänsten i fråga har uttalat sig om affären:

–  Vi är jätteglada att kunna erbjuda alla våra användare denna otroligt fina julklapp. Att ge familjer över hela Sverige möjlighet att i mellandagarna uppleva julens storfilm från sina vardagsrum är helt unikt och känns i dessa tider fint och bra, säger Åsa Sjöberg, innehållsdirektör på TV4 och C More.

MER LÄSNING: Här hittar du de senaste nyheterna om coronavirusets påverkan på filmvärlden.

ANNONS
ANNONS
NÄSTA ARTIKEL