Hero gradient image

Game of Thrones-regissör svarar på kritiken

Sebastian Hansson | Nyhet
23 augusti 2017
Sebastian Hansson | Nyhet
23 augusti 2017

Har Game of Thrones valt spektakel före logik?

Kit Harington som Jon Snow med flera i Game of Thrones
Foto: HBO

Kritiska tittare har påpekat logisk brister i det senaste avsnittet av Game of Thrones och menar att serien tagit sig friheter som strider emot de tidigare säsongerna. Regissören Alan Taylor svarar på kritiken och håller till viss del med.

Det senaste avsittet av Game of Thrones, titulerat Beyond the Wall, fick många tittare att höja på ögonbrynen: hur kunde Gendry springa till Eastwatch från Jon Snow, skicka en korp till Daenerys som hann flyga till henne varpå hon i sin tur hann flyga över nästan hela Westeros för att rädda Jon Snow och gänget - allt inom loppet av ett dygn?

LÄS OCKSÅ: Reflektion: Game of Thrones, säsong 7, avsnitt 6

Många ansåg att Game of Thrones övergett sin egen logik i förmån för att bara leverera spektakel och skynda på sin historia. Skribenten Ben Pearson på Slashfilm var exempelvis snabb på att påpeka hur Arya behövde hela säsong 2 för att resa från King’s Landing till Riverlands. En sträcka som är betydligt kortare än den som flera karaktärer färdades under det senaste avsnittet men som ändå tog henne tio avsnitt. Trots att Arya varken är en korp eller drake (och därför inte kan röra sig lika snabbt) menar Pearson att det är svårt att blunda för det faktum att det känns som att manusförfattarna tar sig ologisk geografiska friheter bara för att kunna knuffa historien framåt. Kontrasten jämfört med tidigare säsonger av Game of Thrones är stor.

Regissören till avsnittet, Alan Taylor, är medveten om kritiken. I en intervju med Variety har han följande att säga om den:

“We were aware that timing was getting a little hazy. We’ve got Gendry running back, ravens flying a certain distance, dragons having to fly back a certain distance…In terms of the emotional experience, [Jon and company] sort of spent one dark night on the island in terms of storytelling moments. We tried to hedge it a little bit with the eternal twilight up there north of The Wall. I think there was some effort to fudge the timeline a little bit by not declaring exactly how long we were there. I think that worked for some people, for other people it didn’t. They seemed to be very concerned about how fast a raven can fly but there’s a thing called plausible impossibilities, which is what you try to achieve, rather than impossible plausibilities. So I think we were straining plausibility a little bit, but I hope the story’s momentum carries over some of that stuff.”

LÄS OCKSÅ: Game of Thrones (friend zones)

Håller du med i hans uttalande?