TV-spelen vi vill se filmatiseras

TV-spelen vi vill se filmatiseras

Filmtopp
Uppdaterad 15 juli 2021 kl. 10:39 | Publicerad 28 februari 2021 kl. 20:00

TV-spel som filmatiseras är en uppåtgående trend!

Vilka TV-spel hade kunnat bli stora publikmagneter till biograferna i framtiden?

MER LÄSNING:

Nya superhjältefilmer 2021

Att omvandla TV-spel till färgstarka berättelser anpassade för bioduken har återigen blivit en alltmer uppåtgående trend. Stortitlar som nysläppta "Sonic the Hedgehog", "Monster Hunter" och kommande "Mortal Kombat" samt "Uncharted" är bevis på detta. 

Filmtopps återkommande gästskribent Alexander Cederholm, spelkritiker och chefredaktör för Playerone.se, välkomnas varmt tillbaka med sin obestridliga kunskap om TV-spel och pekar oss i rätt riktning på vilka spel som bör filmatiseras härnäst. 

The Legend of Zelda

Jag tycker generellt inte om fantasy. Det har aldrig varit min grej. Sagan on Ringen, The Witcher, The Elder Scrolls m.m. Allt sånt upplever jag som väldigt generiskt i både spel- och filmform. Design kan göra väldigt stor skillnad och det är där Zelda-serien kommer in i bilden. Det är nämligen en typ av fantasy och estetik som jag verkligen tycker om. Därför vill jag hemskt gärna se legenden om Zelda filmatiseras.

Med tanke på Links späda ålder behöver vi hitta lite yngre talanger så mina ögon vandrade mot Asa Butterfield med sina stora blå ögon som kanske inte riktigt ännu funnit sin form men som definitivt kan ha potential. Den nu väldigt populära Anya-Taylor Joy från The Witch, Thoughbreads och nu senast Queen's Gambit kan säkerligen göra den visa men oerfarna Zelda rättvisa. I rollen som Ganondorf tycker jag att Idris Elba vore ett intressant val. Mannen kan avge pondus och skulle säkert tycka det var skoj att få axla en mer ond roll som omväxling.

Det borde vara fullt möjligt att med dagens resurser återge trekraften Link, Zelda, Ganondorf och Hyrules mångfald på ett övertygande sätt. Och med 35 år med samlad historia och berättelser så måste det finnas gott att ta ifrån.

Tacoma

Spelstudion Fullbright som ligger bakom Gone Home (ett av de spel som hjälpte till att mynta walking sim-begreppet) släppte i 2017 ett minimalistiskt science-fiction-äventyr där Amitjyoti "Amy" Ferrier bordar rymdstationen Tacoma, som är i omloppsbana runt jorden efter att ha erhållit ett SOS från stationen. Hon är där i kooperations Venturis ärende för att ta reda på vad som hänt. Här ser jag gärna Janelle Monaé vars senaste roll i thrillern Antebellum övertygar mig att hon skickligt kan skådespela mycket på egen hand. Något som är viktigt om man skulle filmatisera Tacoma.

Det intressanta med spelet är att det i sin grund är en väldigt avskalad politisk thriller i rymdmiljö. Det finns ingen annan på stationen mer än Amy och skeppets AI Odin. Efter sett filmer som Moon vet vi att det är fullt möjligt att göra en en sådan film. I Tacoma vandrar man runt, lyssnar och följer efter holograminspelningar. Just den biten gör att ett drama kan skapas ute större problem även om Amy enbart vandrar i redan upptrampade fotspår i jakt på vad som hände på stationen och dess besättning.

Horizon Zero Dawn

Det finns egentligen inte mycket mer att säga här än robotdinosaurier i en dystopisk övervuxen framtid. Det är skälet varför Horizon från första början såg lockande ut i spelform och av samma skäl skulle kunna bli en rejäl sommar-blockbuster, för vem vill inte se denna fantastiska värld på vita duken? Den skriker om att få bli filmatiserad.

Sophie Turner har redan visat att hon ser kickass ut i tyngre mundering i Game of Thrones och här har vi en ursäkt att få se henne färga håret rött igen för att axla rollen som Aloy vilket säkert hade fungerat utmärkt.

Bakom den tilltalande och bombastiska fasaden finns det även en berättelse som fler än uthålliga spelare borde få uppleva, men det är just världsbygget som är den stora grejen med Horizon Zero Dawn och som verkligen lockar mig att vilja se denna epik i biomörkret. Dessutom stundar snart en andra del av historien på Playstation 5, så det är också ett aktuellt spel att konvertera till stora duken.

Bioshock Infinite

MER LÄSNING:

När biograferna öppnar igen – här är filmerna att se

Här har vi ytterligare ett spel med en unik miljö. Rapture i all ära men jag har sett undervattensstäder och basmotsvarigheter flertal gånger i film. Detsamma kan jag inte säga om den svävande staden Columbia som definierar amerikansk exceptionellism och hur de känner att de är så mycket bättre än alla andra i 1800-talets slut. Det är ett vitt utopiskt samhälle högt bland molnen där art nouveau blandas med steampunk.

Jag föreslår att Jeremy Renner får rollen som privatdetektiven Booker DeWitt och att Elisabeth som han skall försöka leta reda på får spelas av Joey King men det känns sekundärt när det kommer till valet av just filmskapare. Trots att jag verkligen gillar Bioshock Inifinite kan jag inte neka till hur speldesignern och författaren Ken Levine både slarvade och stressade fram vissa budskap om överhet och en nedtryckt minoritet. Ibland skrevs det på näsan och ibland var det nästan förolämpande åsidosatt. Därför kunde det vara intressant att sätta historien i händerna på någon som alltid har något att säga om det politiska klimatet, nu och då i USA, nämligen Jordan Peele. I hans kapabla händer hade inte enbart minoriteter inte glömts bort utan han hade även kunnat hantera de skräcktoner som uppkommer i Bioshock-serien med elegans och bravur.

Alexander Cederholm

För fler listor --> Scrolla vidare!

 

ANNONS
ANNONS
NÄSTA ARTIKEL