Filmtopp tippar vinnarna på Oscarsgalan 2022

Filmtopp tippar vinnarna på Oscarsgalan 2022

Andreas Ziegler
27 mars 2022 kl. 20:03

Storfavoriter och potentiella skrällar finns bland de nominerade

Det har blivit dags för Oscarsgalan 2022. I vanlig ordning tippar vi på Filmtopp vilka som kommer vinna. Det finns ett antal favoriter i startfältet, men det är även möjligt att vi ser skrällar från värdiga filmer.

Tidigt på måndag morgon svensk tid kommer TV4 visa den 94:e Oscarsgalan. Årets värdar är skådespelerskan Regina Hall och komikerna Amy Schumer och Wanda Sykes. Nytt för i år är bland annat att följande kategorier kommer att delas ut innan den livesända galan:

  • Filmredigering
  • Ljud
  • Produktionsdesign
  • Makeup/hår
  • Originalmusik
  • Kortfilm
  • Animerad kortfilm
  • Dokumentärkortfilm

"The Power of the Dog" har flest vinstchanser med sina 12 nomineringar, tätt följd av Dune, som har 10 nomineringar. Belfast och West Side Story har 7 nomineringar vardera.

Jag har, i vanlig ordning, sett filmerna i de populäraste kategorierna. I denna artikel kommer jag lista vilka filmer jag tror kommer vinna och vilka filmer jag hoppas kommer vinna. Ibland är det samma film, andra gånger har jag personliga favoriter. När det kommer till vilka jag tror kommer vinna baserar jag mina bedömningar på vilka filmer som har vunnit på andra galor. Jag är dock inte helt felfri, så ni kanske inte ska satsa hela veckopengen på de filmer jag tror kommer vinna.

Foto

Foto: HBO Max.
Foto: HBO Max.

Tror – Dune: Greig Fraser

Science fiction-äventyret "Dune" är sannerligen en riktigt snygg film, med stora vyer och skarpa färger. Filmen är nominerad i 10 kategorier och jag skulle inte bli förvånad om den vinner för sina visuella komponenter, bland annat fotot, signerat Greig Fraser. Det finns ingen egentlig utmanare just för att det är en så snygg film. Själv tycker jag att det var en ofantligt tråkig film, med intesägande karaktärer och en berättelse som kändes halvfärdig, men visst skulle det vara en värdig vinnare i Foto-kategorin.

Hoppas – The Tragedy of Macbeth: Bruno Delbonnel

Joel Coens filmversion av William Shakespeares klassiska drama om en galen skotsk kung är sannerligen inte en lättsmält historia, men Denzel Washington briljerar som alltid och har här ett ordentligt manus att sätta tänderna i. Filmens fotograf, Bruno Delbonnel, samarbetade mycket med teamet som skötte produktionsdesignen för att få skuggor och liknande att ligga precis rätt. Nästan alla scener spelades in i en studio, vilket bidrar till att det känns som att filmen utspelar sig i en mystisk värld. Det är otroligt snyggt gjort. Ja, snyggare än rymdmaskar i öknen.

Övriga nominerade: 

  • Nightmare Alley: Dan Laustsen
  • The Power of the Dog: Ari Wegner
  • West Side Story: Janusz Kaminski

Manus baserat på förlaga

Huvudkaraktärerna och den mysiga lilla Saaben i Drive My Car där mycket av dialogen äger. Foto:  Bitters End.
Huvudkaraktärerna och den mysiga lilla Saaben i Drive My Car där mycket av dialogen äger. Foto: Bitters End.

Tror – The Power of the Dog: Jane Campion

I den här kategorin kan vilken film som helst vinna, känns det som (utom "Dune"). CODA vann visserligen en BAFTA i denna kategori, men det känns inte som att det väger hur tungt som helst på årets Oscarsgala. Jag tror snarare att The Power of the Dog, ett manus fyllt av syrlig dialog med mycket subtext, kommer vinna. Det är ett bra manus. Och detta år känns som Jane Campions år.

Hoppas – Drive My Car: Ryusuke Hamaguchi & Takamase Oe

Denna japanska film är en tre timmar lång långsam roadmovie fylld av komplicerad och djuplodande dialog, som dessutom kompliceras ytterligare av att filmens handling kretsar kring en flerspråkig uppsättning Anton Chekhovs pjäs Onkel Vanja. Det är sannerligen inte en film som är lättsmält, men det är en film som lyckas säga så mycket om sorg, kärlek, tvivel och relationer att jag inte hade kunnat tänka mig rösta på någon annan film i år om jag hade suttit i Akademin.

Övriga nominerade: 

  • CODA: Siân Heder
  • Dune: Jon Spaihts, Denis Villeneuve & Eric Roth
  • The Lost Daughter: Maggie Gyllenhaal

Originalmanus

Alana Haim och Cooper Hoffman i Licorice Pizza. Foto: Universal Pictures.
Alana Haim och Cooper Hoffman i Licorice Pizza. Foto: Universal Pictures.

Tror – Licorice Pizza: Paul Thomas Anderson

"Licorice Pizza" vann en BAFTA i denna kategori medan "Belfast" sopade hem en Golden Globe i denna kategori. Jag tror dock mer på Licorice Pizza i år av den enkla anledningen att Paul Thomas Anderson är en vår tids mest hyllade regissörer och aldrig har vunnit en Oscar. I år har han fått sin nionde, tionde och elfte nominering. Så jag tror att Akademin kommer ge denna statyett till honom för lång och trogen tjänst. Dialogen i Licorice Pizza är, som alltid när Anderson är i farten, underbar. Karaktärerna är i ständig konflikt med varandra och har svårt att komma till en konsensus som gör att de skulle komma loss lite. Det är därför det alltid är intressant att se Andersons filmer; det går aldrig att förutse hur det kommer sluta.

Hoppas – Världens värsta människa: Eskil Vogt & Joachim Trier

Jag hoppas på en norsk skräll i år. För Världens värsta människa har årets bästa manus efter Drive My Car. Det är en film som handlar om att hitta sig själv. Det är också en film där karaktärerna känns väldigt realistiska. De har alla brister och fel, men har också så mycket att ge varandra. Filmen har beskrivits som en romantisk komedi för de som inte gillar romantiska komedier. Jag vet inte riktigt om jag håller med. För romantiska komedier är skitfilmer. Det finns inte ett spår av skit i den här filmen.

Övriga nominerade: 

  • Belfast: Kenneth Branagh
  • Don’t Look Up: Adam McKay, David Sirota
  • King Richard: Zach Baylin

Kvinnlig biroll

Arian Debose dullkomligt strålar i West Side Story. Foto: Disney+
Arian Debose dullkomligt strålar i West Side Story. Foto: Disney+

Tror - West Side Story: Ariana Debose

Detta är en av årets mest lätt-tippade kategorier då Ariana Debose har sopat banan med motståndet på alla andra galor. West Side Story har hyllats till skyarna. Det är en otroligt snygg film. Det är också en rätt tråkig nyinspelning med platta karaktärer. Debose är ett undantag. Hon är otroligt karismatisk som Anita, huvudkaraktären Marias svägerska. I dialogsekvenserna är hon oerhört vass. När hon leder sångnumret ”America” exploderar skärmen.

Hoppas – The Lost Daughter: Jessie Buckley

Debose skulle vara en värdig vinnare, men jag hoppas ändå lite på Jessie Buckley, som spelar en kvinna som vantrivs något enormt med sin familj. Det är en film som vågar lyfta hur svårt det är att vara förälder. Buckleys karaktär framstår på intet sätt som sympatisk, men tack vare Buckleys spel och flink regi från regidebuterande Maggie Gyllenhaal kan vi någonstans förstå henne. Det tycker jag är värt en Oscar.

Övriga nominerade: 

  • Belfast: Judi Dench
  • The Power of the Dog: Kirsten Dunst
  • King Richard: Aunjanue Ellis

Manlig biroll

Troy Kotsur och Emilia Jones i en av de bästa scenerna i CODA. Foto: Apple TV+.
Troy Kotsur och Emilia Jones i en av de bästa scenerna i CODA. Foto: Apple TV+.

Tror/Hoppas – CODA: Troy Kotsur

"CODA" är, till skillnad från typiska Oscarsnominerade filmer, inte vidare tung eller komplicerad. Filmen handlar om tonårstjejen Ruby, som är den enda som kan höra i sin familj. Hon har en dröm om att studera musik på universitetet, men det är ju inte vidare enkelt för hennes döva familj att förstå. Troy Kotsur spelar hennes pappa. Han är rolig, ibland lite ilsken men allt som oftast en väldigt varm person. Hans fru spelas av Marlee Matlin, en mycket bra skådespelerska som var den första döva personen att vinna en Oscar 1987. Jag hoppas innerligt att det är dags för ytterligare en döv person att gå hem med en statyett i år. Men inte för att han är döv, utan för att han är helt klart bäst i år.

Övriga nominerade: 

  • Belfast: Ciarán Hinds
  • The Power of the Dog: Jesse Plemons
  • Being the Ricardos: J.K. Simmons
  • The Power of the Dog: Kodi Smit-McPhee

Kvinnlig huvudroll

Jessica Chastain och Andrew Garfield som Tammy Faye och Jim Bakker i biografifilmen The Eyes of Tammy Faye. Foto: Searchlight Pictures.
Jessica Chastain och Andrew Garfield som Tammy Faye och Jim Bakker i biografifilmen The Eyes of Tammy Faye. Foto: Searchlight Pictures.

Tror – The Eyes of Tammy Daye: Jessica Chastain

Jessica Chastian är sannerligen lysande i rollen som TV-personligheten Tammy Faye Bakker. Tillsammans med sminket går det inte att känna igen Chastain alls. Jag håller dock med vår recensent, Rasmus Torstensson, om att detta är en urbota tråkig formelbaserad film baserad på verkliga händelser. Men det är ju sånt Akademin älskar. Chastain vann dessutom ett Screen Actors Guild Award, vilket talar till hennes fördel. Det är inte helt omöjligt att Nicole Kidman skräller för sin roll som Lucille Ball i Being the Ricardos, som också bygger på en verklig människas liv.

Hoppas – Parallella mödrar: Penelope Cruz

Pedro Almodóvar gör alltid intressanta filmer. I Parallella mödrar tar han upp Spaniens mörka historia på 40-talet, då fascistregimen rövade bort och mördade ett stort antal människor, samtidigt som han berättar en historia om två nyblivna mödrar som har identitetskriser. Penelope Cruz gör kanske sitt livs roll som Janis, som drabbas hårt av både gamla och nya händelser. Det känns som att hon är chanslös i år, men jag kommer hålla tummarna för henne.

Notering:

Om Kristen Stewart vinner för sitt andfådda porträtt av prinsessan Diana i sömnpillret "Spencer" kommer jag spy.

Övriga nominerade: 

  • The Lost Daughter: Olivia Colman
  • Being the Ricardos: Nicole Kidman
  • Spencer: Kristen Stewart

Manlig huvudroll

Will Smith i King Richard. Foto: HBO Max.
Will Smith i "King Richard". Foto: HBO Max.

Tror/Hoppas – King Richard: Will Smith

När jag hörde att Will Smith skulle spela tennisspelarna Serena och Venus Williams pappa undrade jag hur fan de tänkte; varför göra en film om tennisspelarnas pappa? Sedan såg jag filmen. Det är en av de bästa filmerna jag sett i år. Vi får följa familjen Williams under ett par år, innan systrarna ens har börjat spela på professionell nivå. Richard Williams är en envis och kompromisslös man, som inte är lätt att ha att göra med. Han har nästan fler brister än styrkor. Men bara nästan. Det är svårt att inte älska denna passionerade man, som verkar tro att han vet bäst. I slutet av filmen har han övertygat mig om att så är fallet. Ibland undrar jag om inte Will Smith är lite överskattad för sina dramatiska roller. Detta är dock långt från fallet när det kommer till King Richard. Jag hoppas innerligt att utmanaren Benedict Cumberbatch inte norpar statyetten.

Övriga nominerade: 

  • Being the Ricardos: Javier Bardem
  • The Power of the Dog: Benedict Cumberbatch
  • tick, tick… BOOM: Andrew Garfield
  • The Tragedy of Macbeth: Denzel Washington  

Regi

Power of the Dog
Foto: Netflix.

Tror/Hoppas – The Power of the Dog: Jane Campion

När vi hade redaktionsmöte var det en del av mina kollegor som tyckte att denna film var rätt överskattad, då den är rätt långsamt berättad. Western-veteranen Sam Elliott hamnade i blåsväder när han kritiserade filmen för att inte vara en ”riktig” western, som spelades in på Nya Zealand och visade halvt avklädda cowboys. Elliott har rätt i en sak; det är inte en western. Det är lite mer av en queer-film (även om filmvetaren i mig insisterar att en riktig queerfilm ska vara av, med och, framför allt, för HBTQI-personer). Jane Campion berättar en historia om rivaliteten mellan en ranchägare och hans svägerska, men handlar även om skam, sorg och att förtrycka sitt sanna jag. När det kommer till filmens underliggande tema är Campions regi väldigt subtil. Jag fattade inte vad filmen egentligen handlade om förrän precis på slutet. Då blev filmen plötsligt retroaktivt mycket bättre. Det var en mycket givande filmupplevelse för mig.

Övriga nominerade: 

  • Belfast: Kenneth Branagh
  • Drive My Car: Ryusuke Hamaguchi
  • Licorice Pizza: Paul Thomas Anderson
  • West Side Story: Steven Spielberg

Film

Benedict Cumberbatch i The Power of the Dog. Foto: Netflix.
Benedict Cumberbatch i "The Power of the Dog". Foto: Netflix.

Tror/Hoppas – The Power of the Dog

Jag tror att The Power of the Dog kniper även kvällens största pris. Det faktum att filmen har flest nomineringar betyder inte vidare mycket i sammanhanget, då exempelvis Lincoln hade 12 nomineringar 2013, men endast haltade hem med två statyetter. The Power of the Dog har dock hög kvalitet på många av sina nomineringar och är en bra film som många har diskuterat (till skillnad från sömnpillret Lincoln). Den har även fingret på pulsen för HBTQI-frågor. Och Akademin älskar att ge sig själva en klapp på axeln för att vara progressiva (trots att de inte är det). Jag skulle snarare vilja se det som att filmen faktiskt tar upp något viktigt och är ett positivt bidrag till en viktig diskussion. Det viktigaste argumentet för att The Power of the Dog ska vinna priset för bästa film är att den faktiskt förtjänar det.

Övriga nominerade: 

  • Belfast
  • CODA
  • Don’t Look Up
  • Drive My Car
  • Dune
  • King Richard
  • Licorice Pizza
  • Nightmare Alley
  • West Side Story

Era favoriter?

Har ni några storfavoriter som är nominerade i år? Kommentera gärna på sociala medier under hashtaggen #filmtopposcarsgalan2022

MER LÄSNING:

ANNONS
ANNONS
NÄSTA ARTIKEL