ANNONS
ANNONS

KRÖNIKA: Inte hela världen att Netflix köper HBO Max – kan till och med bli bra

Emil Oscar Rasmussen svarar på Filmtopp-kollegan Axel Diedrichs oro gällande Netflix förvärv av HBO Max och Warner Bros. Det är ett köp som Emil menar kan leda till något positivt.

Emil Oscar Rasmussen
KRÖNIKA: Inte hela världen att Netflix köper HBO Max – kan till och med bli bra
Detta är en krönika. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Vill tro att förvärvet kan få en positiv effekt

Netflix har bekräftat att de vunnit förvärvskampen av HBO, HBO Max och Warner Bros. Det är ett besked som kan få en och annan varningsklocka att ringa – men det här kan också vara en positiv utveckling. Emil Oscar Rasmussen svarar på kollegan Axel Diedrichs oro över köpet.

Först och främst, när en jätte på marknaden blir ännu större finns det all anledning att vara skeptisk. Jag skulle säga att det till och med är hälsosamt att vara lite orolig för vad det innebär för konkurrenssituationen och konsumenterna. Att den globala streamingledaren tuggar i sig en av sina största konkurrenter är inget undantag. 

Det gör även mig lite obekväm – men jag tycker mig samtidigt se flera anledningar till positivitet just i det här fallet.

Inte orimligt att det blir billigare

Ett av de mer naturliga orosmomenten är att den minskade konkurrensen på marknaden ger Netflix större utrymme att pressa upp priserna ytterligare.

Det är givetvis inte en omöjlighet, framför allt inte långsiktigt, men jag tycker inte det låter orimligt med rapporterna om att det skulle kunna bli billigare för personer som prenumererar på både Netflix och HBO Max. Någon form av paketpris på tjänsterna låter troligt.

Dessutom har den hårda konkurrensen redan pressat upp priserna. En mättad marknad med siffror som lyser rött för streamingtjänsterna har lett till flera prishöjningar de senaste åren. Ta bara HBO Max som exempel. För fyra år sedan lanserades dåvarande version av tjänsten för 89 kr i månaden, medan motsvarande standardpaketet i dag kostar 149 kr i månaden.

Kanske kan en lindrigare konkurrenssituation på vad som länge sett ut som en ohållbar situation i det här fallet faktiskt leda till att streamingjättarna väljer att ligga lite lågt med sina prishöjningar?

Netflix kan rädda ett urvattnat varumärke

Axels andra farhåga är att den kvalitetsgaranti som HBO länge inneburit kommer att vattnas ur till följderna av Netflix uppköp. Också en fullt rimlig oro; 10 av 10 personer skulle nog svara att de associerar varumärket HBO mer med kvalitet än Netflix.

Med det sagt känns det som att Warner Bros. Discovery redan kämpat i flera år för att underminera kvalitetsstämpeln HBO, inte minst genom alla namnbyten fram och tillbaka på det som nu är HBO Max.

Axel skriver: ”Med så olika marknadsstrategier och varumärkeskännetecken är det svårt att se synergin i affären.”

Rimligt, men det är också ett problem som redan länge existerat under Warner Bros. Discoverys eget tak. De vassa titlarna har länge drunknat och hamnat i skymundan av andra satsningar. Titta bara på serietopplistan på HBO Max vilken dag som helst, så lär du ha svårt att hitta kvalitativt drama bland alla realityproduktioner.

KRÖNIKA: Inte hela världen att Netflix köper HBO Max – kan till och med bli bra
I skrivande stund (2025-12-05) är 9 av 10 serier på serietopplistan realityproduktioner. Skärmdump från HBO Max.

Min förhoppning är att en av anledningarna till köpet från Netflix sida är att de faktiskt vill använda varumärkena Warner Bros. och HBO för att skapa just den typen av högkvalitativa satsningar som Netflix sällan associeras med. Hos mig låter det logiskt att det faktiskt skulle kunna vara en anledning till köpet. Kvantiteten och marknadsdominansen har de ju redan.

Netflix kanske till och med kan bli räddningen för att varumärke som HBO? Låt oss hoppas! 

Netflix var det bästa alternativet?

Slutligen kan det vara värt att också fundera över vad alternativet hade varit till Netflix. Streamingjätten har inte bufflat sig in hos Warner Bros. Discovery och tagit över deras film- och serievarumärken, utan det här är Warner Bros. Discovery som aktivt har öppnat dörren till köpare. En försäljning var på väg på ett eller annat sätt.

Netflix största konkurrent i kampen har varit Paramount och jag skulle hävda att ”rätt lag vann” i det här fallet. 

Dels ser jag det som lovande att Netflix, till skillnad från Paramount, inte bara ville köpa upp hela Warner Bros. Discovery (om jag fattat det rätt), utan specifika delar av verksamheten. Det indikerar för mig att de har någon form av plan med köpet och inte bara vill röja undan en konkurrent för att kunna tugga i sig en större del av marknadskakan.

Dels gör Paramount som bolag mig betydligt mer obekväm den senaste tiden än Netflix. Responsen från Paramount i vändorna med Donald Trump och hans anhängare har inte framställt bolaget särskilt smickrande. De har påståtts vikt ned sig fullständigt för Trumps krav och uppgörelsen mellan dem har till och med anklagats för att vara en muta.

Det är möjligt att Netflix hade varit precis lika ryggradslösa i samma situation, men det råder ingen tvekan om att Trump, åtminstone till viss del, har Paramount lindad kring sitt finger, och han behöver sannerligen inte mer makt över medielandskapet.

Var vaksam, lite orolig och obekväm med hela det här spektaklet, men det finns också några enstaka anledningar till att se just det här utfallet som glaset halvfullt. Jag håller tummarna för att det leder till något positivt!

Filmtopp uppdaterar dig med nyheter och tips inom streaming. För att inte missa någon stor händelse – följ oss på Facebook.

 

ANNONS

NÄSTA ARTIKEL