What We Do in the Shadows (2014)

• 1 tim 26 min
Uppdaterad 04 december 2019 kl. 19:12 | Publicerad 29 juli 2015 kl. 18:07
    Jemaine Clement, Taika Waititi
    Jemaine Clement, Taika Waititi
    Jemaine Clement, Taika Waititi, Jonny Brugh, Rhys Darby m.fl.

I en sunkig gammal lägenhet i Wellington möter vi de tre vampyrerna Vladislav, Viago och Deacon (Jamie Clement, Taika Waititi och Jonny Brugh). Tillsammans med den åldrade vampyren Petyr tampas de med sina vardagsproblem. Hur gör du dig snygg inför en utekväll om du inte har en spegelbild? Vad gör du om din älskade ger dig ett halsband av silver trots att du som vampyr inte tål silver och således inte kan bära smycket? Hur håller du dina möbler rena från blodfläckar efter nattens måltid? och så vidare.

What We Do in the Shadows är en fiktiv dokumentär, det vill säga en mockumentär. Allt är filmat med handhållen kamera för att ge oss en mer realistisk inblick i vampyrernas förberedelser och liv inför den årliga maskeraden för vampyrer, varulvar och zombies. Att filmen är ett resultat av över 120 timmar filmade improvisationer förstärker den dokumentära känslan.

What We Do in the Shadows

Jemaine Clement, som både skådespelar, har skrivit manus och är medregissör, känner vi främst igen från komediserien Flight of the Concords vars upplägg är närmast identisk med What We Do in the Shadows, men där vi istället för vampyrer möter en misslyckad popduo. Inför visningen av filmen var jag skeptisk till om Clements skulle lyckas skapas ännu en naturlig ”mockumentärpersona” utan att duplicera sin roll i Flight of the Concords, men till min förvåning klarar han av uppdraget galant. Han är hur rolig som helst i sin roll som Draculakopian Vladislav och visar upp en större nivå av skådespel än vad han tidigare har gjort.

What We Do in the Shadows är en skarp skräckkomedi och efter Spinal Tap är det den bästa mockumentären jag har sett. Med enkla medel och smart humor lyckas filmen håla sig intressant från första rutan till den sista, trots att filmens budget har varit närmast obefintlig. Om du söker efter fler bra skräckfilmer kan du spana in vår lista med skräcktips, som vi uppdaterar kontinuerligt.

Bäst: En fantastiskt rolig scen när vampyrerna börjar tjafsa med Wellingtons varulvsgäng på fyllan.